Hattem doet zichzelf tekort in stadsderby

De eerste editie van de stadsderby in dit seizoen tussen Hatto Heim en Hattem speelde zich af in regenachtige omstandigheden. Hierdoor hadden minder toeschouwers dan verwacht de gang naar het sportpark gevonden. Hattem wist van meet af aan het spel wel te dicteren, creëerde zichzelf de nodige kansen maar vergat met name voor de rust het verschil in doelpunten uit te drukken. Hatto Heim had daarbij de insteek om het spel van Hattem te ontregelen en slaagde daar bij vlagen in. Daardoor werd het helaas nooit een echte wedstrijd en stond na afloop de brilstand op het scorebord.

Hattem begon goed aan de wedstrijd. Al vrij vroeg in de wedstrijd was Felix Noordberger dichtbij een doelpunt. Zijn vrije trap ging echter net aan de verkeerde kant van de kruising langs. Kort daarna leek een “luie” vrije trap van Rabi Ezzat geen gevaar op te leveren in de verdediging van Hatto Heim. Omdat iedereen de bal liet gaan moest doelman v.d. Landen alsnog in actie komen en wist de bal onderuit de hoek te tikken. Hattem bleef aandringen en het was Hajk Talaljan die even later opnieuw gevaar stichtte. Zijn prima inzet werd echter uiteindelijk geblokt. Hatto Heim kon vooralsnog niet echt aan aanvallen denken en beteugelde de bedoelingen van Hattem veelal op onreglementaire wijze. Hatto Heim-aanvaller Maarten Teuben kreeg nog wel een kans door fout ingrijpen van de Hattem-verdediging. Zijn inzet was echter zeer matig en niet gevaarlijk.

Hattem bleef de bovenliggende partij en wist in de 1e helft nog wel de nodige kansen te creëren. Felix Noordberger en Hajk Talaljan waren in die gevallen de plaaggeesten voor de verdediging van Hatto Heim. Doelman v.d. Landen van Hatto Heim bleek echter telkenmale een sta-in-de-weg voor hen en hield zijn ploeg op de been. De thuisploeg kreeg evengoed nog wel een mooie kans om de score te openen. Een vrije schietkans werd door Ruben Bouwhuis echter ongecontroleerd verwerkt en hij zag zijn inzet hoog over het doel van Hattem-doelman de Weerdt verdwijnen. Vlak voor rust was er veel onrust in de Hatto Heim-verdediging die de bal uit een corner nog net van de lijn wist te tikken. Uit deze actie kreeg Hattem aansluitend nog een vrije trap op randje 16 na een fikse overtreding op Hajk Talaljan. Hij ging zelf achter de bal staan, zag dat zijn inzet van richting werd veranderd door het muurtje en Hatto Heim-doelman v.d. Landen wist de bal nog net met een prima reflex onder de lat weg te tikken.

Na rust bleek dat een ongelukkig botsing tussen Olaf Bögemann en Hatto Heim-doelman v.d. Landen in het slot van de 1e helft voor laatstgenoemde toch einde wedstrijd was. Zijn vervanger was Brian Mensink. Veel onderbrekingen in het eerste kwartier van de 2e helft, door  overtredingen en blessurebehandelingen, maakte dat de wedstrijd maar niet op gang wilde komen en leek dood te bloeden. Hattem herpakt zich en probeert het spel weer naar zich toe te trekken. De cornerverhouding (in totaal 13-2 in het voordeel van Hattem) geeft dat ook aan. In twee corners ligt er plotseling gevaar. Eerst gaat een scherpe corner langs iedereen heen en mist uiteindelijk op een haar na het doel. Even later zorgt een inzet van Rabi Ezzat vanuit een hoekschop voor onrust in de verdediging van Hatto Heim die de bal nog net van de lijn kan werken. Diezelfde Ezzat brengt even later via een korte combinatie Hajk Talaljan, wel in een moeilijke hoek, vrij voor doelman Mensink. Deze redt prima en ook de rebound van Hajk Talaljan levert geen doelpunt op.

Met nog een kwartier te spelen wil Hatto Heim proberen wat te forceren en gooit er, met name ook in de duels, wat meer energie en fysiek in. Joep van Apeldoorn weet dan op rechts goed door te komen, wurmt zich langs Mark de Haan en weet de vrijstaande Hatto Heim-spits Teuben te bereiken. Zijn inzet gaat echter over en naast het Hattem-doel. Kort daarna is het doelman Stefan de Weerdt die Hattem in de wedstrijd houdt. Op een prima inzet van Hatto Heim weet hij met een redding zijn doel schoon te houden. Kort voor tijd heeft Yannick Rave nog de kans om de 3 punten alsnog mee in de tas te nemen. Via een goede aanval over links krijgt hij een vrije schietkans. Waarschijnlijk net iets te gehaast wil hij de bal op het doel afvuren waardoor de scherpte er net niet is. Het wordt helaas niet meer dan een rollertje waar doelman Mensink geen moeite mee heeft.

Kort daarna fluit de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en eindigt deze wedstrijd zoals deze is begonnen. Voor Hattem had er echter wel meer in gezeten maar zoals het wel vaker gaat in het voetbal; als je de kansen niet maakt … Volgende week liggen er nieuwe kansen in de volgende competitiewedstrijd. Dan ontvangen de geel-blauwen WZC uit Wapenveld. De wedstrijd begint om 14.30 uur.