Hattem start met mooie overwinning

De opening van de competitie kenden voor Hattem een prima resultaat. Op voorhand leek de wedstrijd tegen het vorig seizoen gedegradeerde ZAC uit Zwolle een lastige opgave te worden voor de selectie van trainer Hans Roeland, maar gedurende de wedstrijd bleken de gasten uit Zwolle niet opgewassen tegen het spel van de geel-blauwen. Uiteindelijk werd het een klinkende 4-0 overwinning en dat is een mooie opsteker voor de rest van de competitie.

Al vroeg in de wedstrijd was Hattem dicht bij een doelpunt. Uit een vrije trap van Rabi Ezzat was het Jeroen van Maanen die de bal nog net richting kon geven. Helaas viel zijn kopbal op de lat maar de toon was gezet. Hattem probeerde in de beginfase met combinaties het doel van ZAC te bereiken terwijl ZAC moeite had, zij het met meerdere overtredingen, om die intenties op dat moment te beteugelen. Hattem komt er desondanks een paar keer goed door en ziet debutant Mijar Rojer zijn schot voorlangs gaan. ZAC probeert er wel onderuit te voetballen, maar verder dat een schot van afstand door Heimerikx en een bal uit de kluts, na wat geklungel aan Hattem-zijde, komt het niet.

Na iets meer dan een half uur spelen krijgt Hattem dan loon naar werken. ZAC probeert uit te verdedigen en doet dat wat onzorgvuldig. Hattem komt in balbezit en de prima vrijgelopen Hajk Talaljan heeft een ruimte voor een schot. Doelman Krijnen van ZAC kan zijn inzet echter nog redden. Hij is evenwel kansloos op de rebound van Mijar Rojer die namens Hattem de 1-0 op scorebord laat aantekenen. De laatste 10 minuten neemt ZAC wat meer het initiatief en weet het de thuisploeg tot een de rust onder druk te houden. Het weet echter geen echte kans te creëren, Hattem houdt stand en gaat met een 1-0 voorsprong rusten.

Na de thee pakt Hattem de draad weer op en krijgt het via Hajk Talaljan een dot van een kans. Hij speelt zich op links goed vrij, weet een aanslag op zijn benen te ontwijken en komt dreigend bij de 1e paal. Helaas maakt hij een verkeerde keuze, gaat voor eigen succes terwijl de bal terug leggen een betere optie was geweest. Even later krijgt hij weer een gelegenheid wanneer hij na een combinatie tussen Sven v.d. Hulst en Felix Noordberger kan afdrukken. In dit geval wordt zijn inzet helaas geblokt. Hattem blijft druk houden en komt er soms voetballend goed door. Het kan toch niet voorkomen dat ZAC af en toe gevaarlijk door komt. Bij één van die mogelijkheden kan doelman Stefan de Weerdt nog net op rijd redding brengen. Hattem recht de rug en pakt haar spel weer op. Via een goede aanval door het midden weet Hajk Talaljan aanvaller Felix Noordberger te bereiken. Hij schudt zijn tegenstander af en weet de doelman te verschalken; 2-0.

Hattem ruikt nu bloed en wil de wedstrijd op slot gooien. Felix Noordberger is even later opnieuw dicht bij een doelpunt. Doelman Krijnen van ZAC weet zijn inzet echter nog net te pareren. ZAC wil zich uiteraard niet gewonnen geven, gooit er meer strijd in en zoekt in de duels het randje van het toelaatbare. Bijna heeft het de aansluitingstreffer te pakken, maar doelman Stefan de Weerdt weet zijn doel met een prachtige redding schoon te houden. Kort daarna weet hij met een uitstekende uittrap Hajk Talaljan te bereiken die aan de aandacht van de verdediging van ZAC is ontsnapt. Helaas voor Hattem weet doelman Krijnen opnieuw redding te brengen en tikt hij de bal tot hoekschop.

Halverwege de 2e helft is hij dan toch kansloos na weer een goede aanval van Hattem. De geel-blauwen weten over rechts vrijheid te creëren en weet men de volledig vrijstaande Hajk Talaljan te bereiken die de bal simpel in kan tikken en zodoende de 3-0 laat aantekenen. ZAC is hierna niet meer bij machte om over Hattem heen te komen en laat het een beetje lopen. In de slotfase ontstaat er dan uiteraard veel ruimte en krijgt Hattem nog een aantal mooie gelegenheden de score uit te breiden. Hattem komt uiteindelijk nog op 4-0 na een mooie individuele actie van Rabbi Ezzat. Hij weet zich in een duel met de verdediger van ZAC goed staande te houden, ziet uit zijn ooghoek dat de doelman van ZAC een deel van het doel onbedekt laat en kan met een prima afgemeten schuiver in de verre hoek de stand op 4-0 te brengen.

Het team heeft in deze wedstrijd met een sterk collectief een verdiende overwinning behaald en zichzelf op die manier beloond met een mooie start van de competitie. Voor aanstaande zaterdag staat de eerste “Stadsderby” tegen buurman Hatto Heim op het programma. De wedstrijd wordt gespeeld bij Hatto Heim en vangt aan om 18.00 uur.