Hattem pakt volle buit tegen Olympia ‘28

Na de bekerwinst was het voor Hattem zaak om in de competitie de punten in eigen huis te houden. Enerzijds om de goede lijn van die bekerwedstrijd door te trekken; anderzijds om voor de stand van de ranglijst de broodnodige punten te kunnen bijschrijven. Nadat Hattem voor rust op voorsprong kwam tegen Olympia ’28 uit Hasselt, trok het de voorsprong in de tweede helft over de streep waardoor het team wat steeg op de ranglijst en het onder meer Olympia voorbij ging.

Veel strijd van Hattem en met rust op voorsprong

Hattem kende in de aanloop van de wedstrijd met wat blessures waardoor er wat omzettingen in het team nodig waren. Desalniettemin ging het goed van start en was het al na 6 minuten raak voor de geel-blauwen. Hattem vangt de bal op het middenveld op waarna de bal via een voorzet bij Bram de Boer komt. Zijn matige inzet zorgt echter voor onrust en doordat Sam Broekhuis namens Hattem in de drukte nog storend werk kan verrichten rolt de bal net langs de paal binnen. De gasten uit Hasselt lijken dan al snel op een gelijke stand te komen ware het niet dat de koppende man van den Berg werd afgefloten voor een opzichtige duwfout. Hattem herstelt zich snel en krijgt wat mogelijkheden via Kevin Veger die tot tweemaal toe Olympia-doelman Smit op zijn weg trof. Opnieuw een kans voor Olympia als van de Belt vrij kan inkoppen. Hattem-doelman van Dijk is attent en weet een doelpunt te voorkomen. Het spel blijft op en neer gaan waarbij er voor beide teams mogelijkheden liggen zonder dat dit echt tot doelkansen lijdt. Kort voor rust een goede actie van Bram de Boer die over links goed door gaat en uiteindelijk binnen de beruchte lijnen onderuit gehaald wordt. Wesley van Winsum weet de toegekende strafschop te benutten waardoor Hattem met een 2-0 stand gaat rusten.

Volop strijd in de tweede helft

In de tweede helft is er volop strijd van beide kanten. Olympia komt energieker uit de startblokken en probeert de aansluitingstreffer te forceren. Vooralsnog kan de verdediging van Hattem hier goed op anticiperen en lijken de geel-blauwen via een uitval zelfs op weg naar de 3-0, maar Sam Broekhuis wordt onderuit gehaald op het moment dat hij lijkt door te breken. De toegekende vrije trap gaat hierna over. Hattem lijkt het spel wat uit handen te geven waardoor Olympia wat beter in de wedstrijd komt. Hattem blijft echter gevaarlijk en voelt zich gesterkt door de stand. In korte tijd zijn er wat mogelijkheden voor Hattem via Bram de Boer die tot 2x toe een medespeler in goede positie brengt. Beide keren wordt de kans echter niet benut. Verdedigend staat Hattem goed en geeft, ondanks verwoede pogingen van Olympia, geen kans meer weg. Hattem daarentegen probeert gebruik te maken van de ruimte die ontstaat en krijgt hierin wat mogelijkheden om gevaarlijk te worden. Er zijn in het slot van de wedstrijd zeker nog wel mogelijkheden om de score uit te breiden, maar het derde doelpunt wil niet vallen. Uiteindelijk is dat ook niet meer nodig en kan Hattem de drie punten bijschrijven.

Een mooie en nuttige overwinning voor Hattem

Hattem pakt dus de volle winst in de thuiswedstrijd tegen Olympia. Een wedstrijd die, ook al vanwege het zware veld, veel energie kostte wat uiteindelijk dan wel het gewenste resultaat oplevert. Gezien de uitslagen op de andere velden blijkt achter af dat deze winst ook broodnodig was om zodoende aansluiting te vinden bij de grote middenmoot. Volgende week zaterdag staat er voor Hattem een uitwedstrijd tegen Lutten op het programma. De aanvangstijd staat in principe nog op 14.30 uur maar kan i.v.m. het WK-voetbal nog wijzigen; houd de berichtgeving hieromtrent in de gaten via de website van de vv Hattem.