De bal rolt eindelijk weer voor Hattem 1

Voor het eerst sinds bijna 9 maanden kon Hattem 1 weer een “echte” wedstrijd spelen. Tegenstander Fc Horst speelt in de 2e klasse en is afkomstig uit een regio waar veel verenigingen op een hoog niveau spelen waardoor spelers nog al eens overstappen. Ondanks de late datum van 26 juni waren beide teams behoorlijk in hun nopjes dat er weer sprake was van een wedstrijd en het enthousiasme spatte er aan beide kanten ook vanaf.

Bij de geel-blauwen is afscheid genomen van een handvol spelers maar had trainer Herman Oosterhaar de beschikking over 17 spelers waarbij ook de nieuwelingen Jasper van der Stouw, Thomas de Raad en O19-doelman Alec van Dijk aanwezig waren.

Foto: Marcel Senz

In het begin van de wedstrijd was het te merken dat de spelers even moesten wennen aan alles wat een wedstrijd interessant maakt. Veel duels op het middenveld en aan beide kanten soms plots balverlies. Na een kwartier spelen kwamen beide teams beter in de wedstrijd en werd het spel beter. Ondanks een optisch overwicht van de thuisploeg kon Hattem goed partij bieden en wist het zich telkens onder de druk zettende tegenstander uit te spelen. Verdedigend gaf Hattem daarbij geen kans weg en was het 10 minuten voor tijd zelfs bijna bij de openingstreffer. Silvan Kersbergen ging op links goed door en was het jammer dat zijn voorzet op Yannick Rave nog net geblokt werd.

Na de rust kwam Hattem flitsend uit de startblokken en was het bij Fc Horst alle hens aan dek. Schoten van de ingevallen Thomas de Raad en Felix Noordberger gingen net voorlangs. Een overtreding door Fc Horst leverde een vrije trap op voor Hattem die door Jasper van der Stouw werd genomen kon ternauwernood bij de 1e paal kon worden gekeerd. In de aansluitende hoekschop had Silvan Kersbergen pech dat zijn kopbal tegen de lat ketste. Hattem weet Fc Horst goed onder druk te zetten en kan bij vlagen gevaarlijk doorkomen. Na de eerste “storm” pakt de thuisploeg de draad weer op en weet het onder de druk uit te komen. Na een foutje bij het uitverdedigen aan Hattem-kant pikt het de bal op en na een gave voorzet komt de thuisploeg, op dat moment toch wat verrassend, op een 1-0 voorsprong.

Hattem laat zich hierdoor niet van de wijs brengen en probeert direct weer de weg te zoeken naar het doel van de tegenstander. Thomas de Raad onderbreekt een combinatie van Fc Horst, pikt de bal op, omspeelt twee man en brengt de bal bij de vrijstaande Felix Noordberger die de doelman van Fc Horst met een mooi schot kansloos laat; 1-1. Hierna gaat het spel wat op en neer en heeft Felix Noordberger zelfs de kans op 2-1. Helaas stuitert de bal net te ver buiten zijn bereik en gaat de kans verloren. In de aanval direct aansluitend weet Fc Horst wel het doel te vinden. Na een goede counter weet men de vrije man te vinden en laat het doelman Alec van Dijk kansloos. Een inzet van Uzair Goelab, na een goede actie van Daan van Enk, gaat net langs de verkeerde kan van de paal en dus blijft de 2-2 uit. Uiteindelijk wordt het via een ongelukkige klutsbal tegelijk met het eindsignaal nog 3-1.

Al met al een welkome maar ook verdienstelijke wedstrijd van de selectie van Hattem. Over de hele wedstrijd gezien kon men zich goed meten met de tegenstander en heeft trainer Herman Oosterhaar voldoende aanknopingspunten richting de voorbereiding voor de nieuwe competitie. Deze zal starten met de eerste training op zaterdag 7 augustus.

Bekijk hier de wedstrijdfoto’s van Marcel Senz fotografie