Hattem dendert in de beker over DKB heen

In de eerste knock-outronde van de bekercompetitie ontving Hattem het team van DKB uit De Krim. Dit team speelt ook in de 3e klasse zij het in poule D van het district Noord. Op voorhand zou je mogen aannemen dat de teams aan elkaar gewaagd zouden zijn, maar getuige het spel maar ook de uitslag was Hattem de betere deze wedstrijd. Voor Hattem is het nu afwachten wat de loting voor de volgende bekerronde zal opleveren. Deze volgende bekerronde staat op het programma voor de midweek van 21 november 2023.

Hattem speelt makkelijk, DKB de lange bal
Hattem-trainer ten Hove had voor deze wedstrijd wat te maken met afvallers (ziek en blessure) maar de boys die aan de aftrap stonden bepaalden van meet af aan wat er op het veld gebeurde. Hattem pakt gelijk het initiatief en probeert onder aanvoering van de prima spelende Jort Steenman met combinatievoetbal een gaatje te zoeken in de verdediging van de bezoekers. DKB speelt daarentegen fysiek en zoekt in balbezit vaak de lange bal wat voor weinig gevaar zorgt. Nadat in de beginfase nog niet echt sprake is van kansen, is het Felix Besseler die na 18 minuten de score opent. Sam Broekhuis ontvangt een inworp, geeft een goede pass op Felix die goed de ruimte zoekt waarna hij met een mooie stift de bal in de kruising ziet verdwijnen. Hattem blijft het overwicht houden en krijgt na een kwart wedstrijd een strafschop toegewezen nadat Hampo Alexanian binnen de beruchte lijnen ten val wordt gebracht. Jesse Betaze mist maar omdat de DKB-doelman te vroeg beweegt mag hij een nieuwe poging wagen. Ditmaal weet hij wel het net te vinden. Kort hierna weet DKB de aansluitingstreffer te maken. Na een overtreding op ca. 20 meter van het doel is het aanvoerder Groen die met een fraaie knal de bal achter de kansloze van Dijk in het net krult. In het laatste deel van de eerste helft zakt het niveau van Hattem wat terug, verliest het de grip op de wedstrijd maar weet DKB hier geen gebruik van te maken.

Na rust loopt Hattem naar grote zege
Hattem wil na rust in feite de wedstrijd al snel op slot gooien en voert de druk op het DKB-doel op. Jort Blankvoort is vanuit een hoekschop dichtbij de 3-1 ware het niet dat hij zijn voet net niet voldoende achter de bal krijgt om af te drukken. Kort daarna een tegenvaller voor Hattem als Bram van Regteren in een onschuldig duel zijn knie verdraait en het veld moet verlaten. De geel-blauwen laten zich niet van de wijs brengen en proberen de verdedigingsmuur van DKB te doorbreken. Bram de Boer probeert het eens van afstand en heeft pech als zijn prachtige schot via de kruising weer het veld in stuitert. De DKB-trainer voert dan een aantal wisselingen door in de hoop wat te forceren, maar het omgekeerde gebeurt. Felix Besseler maakt goed gebruik van de hierdoor ontstane ruimte en wipt de bal na een mooie pass van Giovan Drayer over de doelman waardoor hij de 3-1 laat aantekenen. Hierna is het Kevin Veger die de wedstrijd op slot gooit. Omdat DKB een aantal spelers naar de voorste linie heeft gedirigeerd, maakt de attent spelende Kevin dankbaar gebruik van de ruimte en fouten van de bezoekers en weet hij binnen slechts 15 minuten maar liefst 4 doelpunten te maken. Het slotoffensief is dan voor Giovan Drayer. Nadat Kevin Veger een duel om de bal wint en het strafschopgebied binnen dringt vindt hij Giovan Drayer bij de eerste paal die de bal prima over de doelman wipt en de eindstand op 8-1 brengt.

Kevin Veger op weg naar zijn 4e doelpunt (foto Marcel Senz)

Ruime overwinning mooie opsteker

Hattem was in deze wedstrijd de betere ploeg en wint dan ook zeker verdiend van DKB. Mooi te zien dat de dadendrang van het team tot aan het einde van de wedstrijd aanwezig blijft waarbij het vertoonde spel een mooie opsteker is voor de komende competitiewedstrijden. Volgende week zaterdag wordt deze weer hervat met de thuiswedstrijd tegen het gedegradeerde OWIOS uit Oldebroek.