Hattem kent mindere wedstrijd, maar wint wel

Op een lastig te bespelen hobbelig veld in Sint Jansklooster, speelde Hattem tegen VHK zeker niet haar beste wedstrijd maar wist het evenwel een duidelijke overwinning te behalen. In de eerste helft liep het van geen kant bij de mannen van trainer Oosterhaar. VHK kon er echter te weinig tegenover zetten om Hattem in de problemen te brengen. Toch wist Maikel Rave nog voor de rust de score te openen. Na de rust was het spel beter en kon het uiteindelijk een 0-4 overwinning op het scorebord laten aantekenen.

Hattem wel beter maar er gaat veel mis

Zoals gezegd was het oneffen veld lastig te bespelen. Wellicht mede hierdoor, maar ook met een stukje gemakzucht, ging het in het eerste half uur van de wedstrijd niet echt lekker bij de Hattemer mannen. VHK zakte veel in, hanteerde de lange bal en had niet de kwaliteiten om daarvan te profiteren waardoor de wedstrijd in die periode niet echt los wilde komen. Veel balverlies over en weer maakte dat het niveau van de wedstrijd ondermaats was. Nadat Hattem na een kwart wedstrijd al een kansje onbenut had gelaten om de score te openen, was het Maikel Rave die na 35 minuten spelen de 0-1 liet aantekenen. De opbouw van VHK werd prima onderschept en Wesley van Winsum legt de bal breed op de vrijstaande Maikel Rave. Hij brengt de bal goed onder controle en lepelt de bal over de VHK-doelman heen. Hattem weet de wedstrijd onder controle te houden en zoekt met deze voorsprong de kleedkamer op.

In de 2e helft een beter spelend Hattem

Nadat in de rust de puntjes op de i zijn gezet komt Hattem met meer spirit uit de kleedkamer en wil het VHK van meet af aan terug te dringen op eigen helft. Uit een vrije trap vanaf links door Rick Dalhuisen is het opnieuw Maikel Rave die attent is en de bal richting het doel werkt. Doordat de VHK-verdedigers hier niet goed op reageren verdwijnt de bal over de doellijn en komt Hattem kort na rust op 0-2. Hattem gaat beter spelen en de thuisploeg zet nu meer in op aanvallende intenties; overigens zonder dat het tot kansen komt of gevaarlijk wordt voor het Hattem-doel. Hierdoor ontstaat er uiteraard meer ruimte voor Hattem waardoor er kansen zijn om de score uit te breiden. Wesley van Winsum zet goed druk wanneer de verdediging van VHK de bal terugspeelt op haar doelman Driessen. Deze maakt een geweldige ketser door de bal op het hobbelige veld volledig te missen. Hierdoor is het voor van Winsum een koud kunstje om de bal in het lege doel te werken en de stand op 0-3 te brengen. Hattem heeft de thuisploeg op de knieën en kan het laatste half uur in feite rustig uitspelen. Het krijgt al snel een aantal kansen welke helaas niet worden omgezet in doelpunten. VHK is onmachtig om de aansluitingstreffer te maken maar hoopt op een verdwaalde bal of een mogelijkheid via een hoekschop. Die mogelijkheden komen er niet en Hattem blijft de betere op het veld. Het is de net ingevallen Kevin Veger die aan alle illusies van de thuisploeg een einde maakt en de 0-4 laat aantekenen. Na een prima rush van de ook net ingevallen Niels Schiphorst over links weet deze de bal keurig voor te zetten en is het Veger die bij de eerste paal voor zijn tegenstander komt en doelman Driessen kansloos laat.

Een mooie serie met perspectief

Sinds de hervatting van de competitie na de jaarwisseling heeft Hattem een mooie serie neergezet met klinkende overwinningen. Belangrijkste daarbij is natuurlijk dat het hierdoor met rasse schreden afstand heeft kunnen nemen van de teams in het rechter rijtje; zeker niet onbelangrijk gelet op de versterkte degradatie in dit seizoen. Maar een logisch gevolg is dat het team van trainer Oosterhaar inmiddels is opgeklommen naar een keurige 4e stek in de rangschikking. Wie weet wat er nog in het vat zit voor de rest van het seizoen. Voor de komende twee weken ligt de competitie even stil (carnaval en voorjaarsvakantie). De eerstvolgende competitiewedstrijd is vastgesteld op 4 maart a.s. Dan ontvangt Hattem het team van Hardenberg ’85 waarmee Hattem nog een appeltje te schillen heeft getuige de uitslag destijds in Hardenberg.