Hattem pakt de volle buit bij ASC ‘62

Na de klinkende overwinning van vorige week toog Hattem vol zelfvertrouwen naar Dalfsen voor de wedstrijd tegen laagvlieger ASC ’62. Ook in deze wedstrijd wist Hattem al snel het net te vinden en stond het binnen een kwartier al 0-2. Na een rode kaart voor ASC ’62 (doorgebroken speler gevloerd) was het voor de thuisploeg alle hens aan dek om de schade zo beperkt mogelijk te houden en besluit men om compact te verdedigen. Hattem scoorde voor de rust nog eenmaal en na de rust kon het team van Hattem de wedstrijd gecontroleerd uitspelen.

In de eerste helft maakt Hattem het verschil

De geel-blauwen traden aan in dezelfde basisopstelling als vorige week en het team wist ook in deze wedstrijd al snel het net te vinden. Na zwak uitverdedigen van de thuisploeg weet Daan van Enk met een uitstekende pass Wesley van Winsum te bereiken die vrij voor ASC-doelman Bijl geen fout maakt en de 0-1 laat aantekenen. Kort daarna heeft Jari Dunnink een dot van een kans om al snel de voorsprong te verdubbelen. Na een mooie breedtepass van van Winsum kan hij de hoek uitkiezen maar helaas vindt hij de doelman op zijn weg. Toch wordt het in de 13e minuut alsnog 0-2. Na een forse overtreding op Jari Dunnink krijgt doelman Bijl de toegekende vrije trap van Daan van Enk niet onder controle en is Felix Besseler er als de kippen bij om via de rebound het net te vinden. Kort hierna een rode kaart voor ASC-speler Uit de Bosch nadat hij de doorgebroken Wesley van Winsum vloert. In de periode hierna is de organisatie bij ASC-verdediging zoek en krijgt Hattem zeker 3 opgelegde kansen die een doelpunt hadden moeten opleveren. Telkens was het de doelman die een doelpunt kon voorkomen. Net na het halve uur was hij echter wel kansloos. Na een mooie door Tigo Zoomers opgezette aanval weet hij met een mooie steekpass Felix Besseler vrij te zetten in de 16 die vervolgens Rick Dalhuisen weet te bereiken die voorbij de 2e paal volledig vrij staat. Met een prachtig diagonaal schot weet hij de verre hoek te vinden en kan Dalhuisen zijn 1e doelpunt in een officiële competitiewedstrijd voor Hattem 1 noteren. Hiermee brengt hij zijn team op een 0-3 voorsprong en kan Hattem met een gerust gevoel aan de thee.

Rick Dalhuisen scoort voor Hattem zijn 1e officiële competitiedoelpunt (foto Gonny van Duinen)

Tweede helft neemt Hattem gas terug

Met deze voorsprong op zak is er voor Hattem geen noodzaak om nog alle energie in de wedstrijd te gooien en neemt het was gas terug. Desondanks is Felix Besseler kort na rust dichtbij zijn 2e treffer ware het niet dat hij opnieuw zijn meerdere moet erkennen in ASC-doelman Bijl. Hattem controleert zeker wel de wedstrijd al speelt het wat te gehaast waardoor er te vaak onnodig balverlies wordt geleden. Door de hevige regenval op dat moment en het zware veld wordt het spel er aan beide kanten niet beter op, maar zijn met name Daan van Enk en Jort Steenman de baas op het middenveld. ASC komt maar weinig over de middenlijn en het is tekenend dat Hattem-doelman Pool pas in het slot van de wedstrijd voor het eerst echter in actie moet komen.. Hattem probeert in de 2e helft nog wel wat te forceren, heeft zeker ook nog goede kansen via Jari Dunnink en de ingevallen Felix Noordberger, maar het leidt niet meer tot doelpunten.

Hattem wint opnieuw en staat nu alleen op 3e stek

De selectie van trainer Oosterhaar schrijft opnieuw een overwinning bij in dit kalenderjaar en staat nu, mede door puntverlies van de andere teams, vaster op de 3e stek. Bovendien neemt het de koppositie over in de stand van de 2e periode en kan met een schuin oog worden gekeken naar mogelijkheden om hierin een rol te gaan spelen voor een plek in de nacompetitie. Er moeten echter nog 7 wedstrijden worden gespeeld te beginnen met een mooi affiche komende zaterdag. Dan komt Heerde op visite op ’t Achterveen en wordt duidelijk hoe de geel-blauwen er voor staan.