Hattem speelt zichzelf in een lastige situatie

Op voorhand was het knip en klaar dat Hattem bij een overwinning zichzelf veilig had kunnen spelen. Tegenstander ’t Harde had daarentegen andere belangen en heeft de nog te verdelen punten hard nodig. Enerzijds om afstand te nemen van die plaatsen die nacompetitie betekenen; anderzijds omdat het in het bezit is van een periodetitel en deze te gelde wil maken. Uiteindelijk waren het de bezoekers uit ’t Harde die aan het langste eind trokken.

De eerste helft verzuimt Hattem de trekker over te halen

Alhoewel de 1e grote kans voor ’t Harde is (Elskamp lepelt de bal over het Hattem-doel) Is Hattem in de eerste helft een aantal keren dichtbij een doelpunt. Nadat een goede actie van Felix Besseler tot hoekschop kon worden verwerkt, vindt Hattem vanuit die hoekschop bij een aantal doelpogingen telkens een tegenstander die de bal blokt. Kort daarna heeft het pech als de bal vanuit een voorzet van Wesley van Winsum op de paal belandt. Hattem houdt de druk er vol op en beloont zichzelf waarbij Wesley de bal na een voorzet van Kevin Veger in het net werkt. Om onduidelijke reden vlagt de grens en besluit de scheidsrechter het doelpunt af te keuren. Kort daarna komt Hattem wel goed weg als een inzet van ’t Harde bij de 2e paal vanuit een voorzet bij de 2e paal net naast ziet gaan. De geel-blauwen proberen wel de druk er op te houden maar ogen wat onzorgvuldig. Vanuit een aantal goede aanvallen over de rechter flank liggen er nog wat mogelijkheden maar het laatste zetje ontbreekt steeds. Vlak voor rust had ’t Harde zomaar op voorsprong kunnen komen. Een gevaarlijk aangesneden vrije trap door aanvoerder Pluim wordt door de aanvallers van ’t Harde gelukkig voor Hattem niet goed gecontroleerd waardoor de rust met 0-0 wordt bereikt. Hattem heeft helaas mogelijkheden laten liggen om afstand te nemen van de bezoekers.

Na rust krijgt Hattem het deksel op de neus

Jerensley Hooi maakt na een lange periode van blessure weer zijn rentree in de verdediging van Hattem. Kevin Veger is kort na rust dichtbij een kans en heeft pech als de verdediger net iets eerder bij de bal is. Toch is het ’t Harde wat de score opent. Balverlies van Hattem op het middenveld stelt ’t Harde in de gelegenheid om snel uit te breken. Spits Luuk Struik wordt bereikt en de verdedigers van Hattem laten het gebeuren dat hij een aantal spelers kan uitspelen en simpel de vrije hoek kan uitzoeken en Hattem-doelman van Dijk kansloos laat. Hattem probeert uiteraard op zoek te gaan naar de gelijkmaker al lijkt het alsof de overtuiging ontbreekt. Iets wat bij de bezoekers zeker wel aanwezig is. Even lijkt Hattem gelijk te komen wanneer de doelman van ’t Harde mis zit bij een corner. Helaas voor Hattem wordt de bal nog van de lijn gewerkt. Ook pech voor Hattem als de doelman de bal nog net voor de lijn, (of was ie wellicht toch over?), wordt gekeerd. Met nog zo’n 10 minuten te spelen komen de bezoekers op 0-2. De Hattem-verdediging is niet doortastend genoeg en spits Struik is er al de kippen bij om dit kadootje uit te pakken. In de slotfase probeert Hattem het nog wel maar het spel is onvoldoende om nog aanspraak te maken op een aansluitingstreffer, laat staan de gelijkmaker.

De komende weken cruciaal voor Hattem

Door de nederlaag van Hattem en de resultaten van de andere velden, staan er voor de geel-blauwen nog twee finales op het programma. Volgende week speelt het een uitwedstrijd tegen VSCO ’61 wat nog volop strijdt om rechtstreekse degradatie te voorkomen. Kortom: die zullen volle bak gaan. De week erna speelt Hattem thuis tegen ’s Heerenbroek wat nog strijdt om de nacompetitie te ontlopen. De selectie van Hattem zal zich bewust moeten worden van de huidige stand en in de komende wedstrijden die energie en instelling moeten tonen dat het 3e klasse waardig is. Overigens worden alle komende wedstrijden van alle teams op een gelijk aanvangsuur van 14.30 uur geplaatst.