Hattem start voorbereiding met overwinning

Na een periode van 5 maanden speelde de 1e selectie van Hattem op 15 augustus weer haar eerste oefenwedstrijd als voorbereiding op het komende seizoen. Tegenstander was SVN ’69 uit Nijeveen, uitkomende in de 3e klasse van het district Noord. Met een nieuwe technische staf – onder leiding van Herman Oosterhaar – is een uitgebreide selectie, met een aantal nieuwe spelers, twee weken hiervoor gestart met de trainingen. Omdat het al even geleden is dat iedereen een wedstrijd heeft mogen spelen, is er bij de geel-blauwen deze dag sprake van een teamsamenstelling die in de 1e helft zeker voor 75% afwijkt van de opstelling in de 2e helft. Zodoende krijgt iedereen speelminuten en kan worden voorkomen dat de meeste spelers direct al in de beugels moeten.

In de 1e helft was het aan beide kanten wat onwennig maar pikte Hattem toch snel het initiatief. Het resulteerde al snel in de voorsprong. Nadat Wesley Richardson een mooie bal net achter de verdediging kon leggen, werd Yannick Rave gevloerd binnen de beruchte lijnen en wist nieuweling Jens Borger wel raad met de strafschop; 1-0. Hattem liet de bal goed rond gaan en temporiseerde op momenten dat het moest, maar kon ook versnellen en druk zetten als hiervoor de ruimte bestond. Nog net voor de drinkpauze was Bram de Boer dicht bij de 2-0. Zijn mooie lob viel echter net naast de verkeerde kant van de paal.

Na de drinkpauze bleef Hattem de meest gevaarlijke ploeg al waren de gasten uit Nijeveen in een aantal momenten dichtbij de gelijkmaker. De voorwaartsen van Hattem bleven het de verdedigers lastig maken en zo ontstonden kansjes. Helaas vooralsnog niet met het gewenste resultaat. Kort voor rust weten beide teams nog het ijzerwerk te raken; SVN met een mooie schuiver de paal en Wesley Richardson met iets wat blijft hangen tussen een voorzet en schot op de lat.

Bij aanvang van de 2e helft zoals gezegd veel wisselingen in het team van Hatttem (7 stuks) en dat betekende even wat schakelen. Voetballend bleef Hattem de betere ploeg en kon SVN ’69 onder druk houden. In de aanval werd kort combinatievoetbal goed afgewisseld met de lange bal als hiervoor de ruimte was. Met name met Mitchel Hooisma op rechts en Ayoub Ahlaq op links gaf dit bij vlagen goede mogelijkheden. Na goed doorgaan van Hooisma kon hij op de achterlijn met een pass Felix Noordberger in balbezit brengen. Hij stond helaas echter net niet goed opgesteld waardoor een schijnbare 2-0 even werd uitgesteld.

Tegen het laatste kwart van de wedstrijd was de pijp leeg bij SVN, bleef Hattem goed druk zetten op de verdediging van de gasten en wist het met goed positiespel steeds weer mogelijkheden te creëren. Uiteindelijk liep Hattem uit naar een 5-0 overwinning. Doelpunten van Kevin Isidora (vrij inschieten), Felix Noordberger (kopbal na een puike voorzet van Uzair Goelab), Uzair Goelab (omspeelt de doelman na fout uitverdedigen) en Mitchel Hooisma (snoeihard schot) maakten de eindstand compleet.

Al met al is de kop er af en kan worden teruggekeken naar een nuttige oefenwedstrijd. Trainer Herman Oosterhaar en zijn assistenten zullen de komende weken nog de nodige mogelijkheden hebben om de spelers aan het werk te zien en zich kunnen voorbereiden op de start van de competitie op 19 september. Op dinsdag 18 augustus speelt Hattem de volgende oefenwedstrijd. Dat zal zijn in Oosterwolde tegen VSCO ’61. De wedstrijd zal aanvangen om 20.00 uur.