Hattem wint opnieuw en speelt finale nacompetitie

Voor de 2e ronde in de nacompetitie toog de selectie van Hattem op zaterdag 9 juni naar Hengelo voor opnieuw een uitwedstrijd. Ditmaal was Juliana ’32 de opponent die net als Hattem het afgelopen seizoen speelde in de 3e klasse. Voor de rust was Hattem de bovenliggende partij en kwam ook verdiend op voorsprong. Na rust drong de thuisploeg eerst nog aan maar maakte Hattem daarna toch het verschil en wist het met een klinkende 4-0 overwinning huiswaarts te keren.

Hattem probeerde vanaf de eerste minuut gelijk druk te zetten op het doel van Juliana ’32 om al vroeg een voorsprong te forceren. In korte tijd kreeg het een handvol hoekschoppen en waren het de voorwaartsen van Hattem die de verdediging van Juliana ’32 flink bezig hielden. Hattem-doelman de Weerdt moest zich na 10 minuten evenwel strekken op een uitstekend schot uit de tweede lijn. Hattem liet zich niet imponeren en wist voetballend door de verdediging van de thuisploeg te komen. Een prima pass van Rabi Ezzat op Lawrence van der Bend bracht laatstgenoemde alleen voor Juliana-doelman van Dalen en wist deze met een prima schuiver te passeren; 0-1. Hierna blijft Hattem de betere ploeg maar is het wat onzorgvuldig in de combinatie waarbij men zich aanvallend gezien nog wel eens te gemakkelijk laat aftroeven. Juliana stelde daar op dat moment weinig tegenover en kon in balbezit niet echt voor gevaar stichten in de Hattemer verdediging.

Wellicht door de warmte, maar ook door vele onderbrekingen werd het tempo halverwege een beetje uit de wedstrijd gehaald. Juliana ’32 probeerde daarnaast Hattem uit het spel te halen wat ook weer de nodige onderbrekingen met zich mee bracht. Hierdoor was er in het tweede deel van de 1e helft voetballend gezien weinig te beleven al kwam Felix Noordberger voor rust nog twee keer gevaarlijk door. Hij probeerde de combinatie met Lawrence van der Bend te vinden maar beide keren was er onvoldoende scherpte waardoor de verdediging van Juliana kon ruimen.

Direct na rust wilde Hattem druk zetten om de voorsprong te vergroten. Twee hoekschoppen brachten evenwel geen resultaat. Bij een counter van Juliana ’32 kwam men direct daarop gevaarlijk door en was het Stefan de Weerdt die een doelpoging uitstekend onder de lat weg tikte. De thuisploeg rook bloed en drong aan en kreeg kort daarna nog een kans via links. Het schot van de aanvaller was echter onnauwkeurig en ging voor het Hattem-doel langs. Hattem pakte de draad weer op en probeerde het initiatief weer naar zich toe te trekken. Via een goede combinatie op het middenveld kwam de bal uiteindelijk bij Hajk Talaljan. Hij speelde zich goed vrij en kreeg ruimte voor een schot. Zijn afgemeten schot paste precies in de kruising en de bal ketste onhoudbaar voor de doelman via de kruising in het doel; 0-2.

De Juliana-trainer wisselde direct hierna en koos logischerwijs voor een aanvallender concept. Tevens ging het nog wat fysieker spelen om iets te forceren. Hattem moet in deze fase veel energie leveren om balbezit te krijgen en te behouden en heeft er verdedigend goed het oog op zodat Juliana geen kansen geboden worden om gevaarlijk te worden. Hattem weet zich gesterkt door de voorsprong en kan zo links en rechts wat speldenprikjes uitdelen. Bij één van die acties wordt na een goede combinatie Lawrence van der Bend gevonden. Deze probeert zich vrij te spelen maar wordt door zijn tegenstander binnen de beruchte lijnen tegen de grond gewerkt. Strafschop. Felix Noordberger gaat achter de bal staan, laat Juliana-doelman van Dalen geen enkele kans en brengt zijn ploeg op een comfortabele 0-3 voorsprong. Alles wat Hattem is ontploft van vreugde omdat men nu weet dat de overwinning wel in de pocket zit.

Het laatste kwartier is het geloof een goede afloop bij Juliana wel verdewenen en speelt Hattem de wedstrijd dan ook simpel uit. Het hoeft niet meer zo nodig maar als er kansjes zijn …. Roald Landman ziet dat de ingevallen Yannick Rave ruimte heeft en brengt hem in balbezit. Yannick pikt de bal en maakt oog in oog met de doelman van Juliana geen fout. Hij lepelt de bal simpel over de doelman in de verre hoek en brengt zo de 0-4 op het scorebord. Een uitstekende overwinning van het team van trainer Hans Roeland waardoor Hattem zicht plaatst voor de finale van de nacompetitie. Deze finale zal worden gespeeld op zaterdag 16 juni a.s. en wordt gespeeld op het veld van de tegenstander in die finale ASC ’62 in Dalfsen. Een onrechtvaardige situatie dat Hattem nu voor de 3e keer in de nacompetitie een uitwedstrijd moet spelen en het is hopen dat de KNVB dit volgend seizoen anders gaat invullen. Anderzijds: in de laatste twee wedstrijden zijn klinkende overwinningen behaald dus het kan alle kanten op. Hattem mag spelen voor promotie naar de 2e klasse terwijl er bij ASC juist “het moeten” het credo zal zijn om niet te degraderen. Kom de mannen van het 1e elftal volgende week steunen in Dalfsen. De wedstrijd zal aanvangen om 14.30 uur.