Verdienstelijke wedstrijd Hattem bij VSCO ‘61

Voor de 1e selectie stond op 18 augustus de 2e oefenwedstrijd op het programma en wel uit bij 2e klasser VSCO’61 uit Oosterwolde. Na een aftastende beginfase van beide kanten probeerde Hattem met verzorgd spel het initiatief naar zich toe te trekken. Waar het aanvankelijk wat lastige keuzes maakte, kwam het team echter steeds beter in het spel. Bijna was het na 11 minuten al raak geweest. Slordig spel in de verdediging bij VSCO en na goed druk zetten van Hattem kwam de bal bij Mitchell Hooisma. Hij wist de bal bij Felix Noordberger te krijgen die zijn inzet helaas nog net zag geblokt. VSCO had kort daarna meer fortuin. Een lange bal vanuit achter viel pardoes tussen twee verdedigers bij Hattem en kreeg één van de voorwaartsen van de thuisploeg ruimte om af te ronden. Ramon Flokstra leek het nog te herstellen maar de inzet van VSCO ging via de kluts over de kansloze Stefan de Weerdt.

Hattem herstelt zich en weet met goed combinatievoetbal de druk er bij VSCO op te houden. De ploeg van trainer Oosterhaar heeft in deze fase van de wedstrijd een overwicht en blijft loeren op de kansjes. Felix Noordberger ziet een kopbal op de dak van het doel landen en de voorwaartsen van Hattem zijn even later net te laat op een prima voorzet van Silvan Kersbergen. Kort voor rust komt VSCO ineens op 2-0 als de bal na wat flipperkastvoetbal bij de spits van VSCO belandt die nog net met de grote teen de bal over de doelman kan lobben. Toch weet Hattem de marge al weer snel naar 1 te brengen. Balverlies in de verdediging van VSCO en Felix Noorberger is er als de kippen bij; hij komt alleen voor de doelman van VSCO en weet keurig af te ronden.

Gelijk na de korte rust is het al bijna 2-2 wanneer Wesley van Winsum goed doorzet en de bal op randje 16 weet te veroveren. Na zijn steekpass op Felix Noordberger wordt de inzet van hem nog net op tijd door VSCO geblokt. Kort daarna is het aan de andere kant wel raak. Via een counter en een lange bal over de rechter flank bij VSCO is het na een afgemeten voorzet voor de spits van VSCO een koud kunstje om de bal in te tikken. Hattem heeft in de rust wat wisselingen ondergaan in de opstelling maar probeert toch het goede spel van de 1e helft weer op te pakken. VSCO zit er echter wat korter op en bij vlagen te kort. Een grove overtreding op Silvan Kersbergen is daarvan een verkeerd voorbeeld. De speler mag de kleedkamer opzoeken. De vrije trap die hieruit volgt brengt Hattem op 3-2. Wesley Richardson komt in balbezit en zijn uitstekende strakke voorzet wordt door Ayoub Ahlaq snoeihard ingekopt.

Hattem probeert nu de stand gelijk te trekken en heeft via beide vleugels wat opties maar VSCO probeert met counters de voorsprong weer uit te breiden. Over links weet men de ruimte te vinden. Een voorzet brengt een aanvaller van VSCO in scoringspositie waarna een aanvallende actie van doelman Stefan de Weerdt wordt bestraft met een strafschop. De scheidsrechter zendt ook hem naar de douches en vervanger Raphy Spin heeft de ondankbare taak om bij zijn entree direct te proberen deze strafschop te stoppen. De bal wordt helaas onberispelijk ingeschoten. In de fase hierna gaat de wedstrijd wat op en neer zonder dat er overwicht ontstaat en kansen gecreëerd worden. Toch komt Hattem nog op 4-3. Na goed anticiperen van verdediger Jeffrey van Ommen komt de bal bij Wesley Richardson die zich met een goede actie vrij speelt en de bal keurig onder de doelman van VSCO bij de 1e paal binnen schuift.

Uiteraard ging ook in deze wedstrijd nog lang niet alles goed, maar voor de selectie en voor trainer Oosterhaar en zijn assistenten een wedstrijd waar ze mee vooruit kunnen. Op zaterdag 22 augustus a.s. speelt de groep een oefenwedstrijd thuis tegen het elftal van ’t Harde, aanvang 14.30 uur.