Competitie Hattem afgelast, oefenpot in Kampen

Bij de vv Hattem viel op zaterdagmorgen 17 februari een onaangename en verrassende mededeling uit ’s Heerenbroek door de digitale brievenbus. De competitiewedstrijd was afgelast. Hier werd toch enigszins met gefronste wenkbrauwen en met de nodige vraagtekens op gereageerd. Gezien de weersomstandigheden op de dag zelf alsook de week hieraan voorafgaand was hiervoor geen aanleiding. Gelukkig vond men vrij snel in Go Ahead Kampen een mooie tegenstander voor een oefenpot.

Verschil in niveau, maar niet in de score

Het mag duidelijk zijn dat er tussen beide teams, ondanks dat Go Ahead met wat spelers uit het in e hoofdklasse spelende 2e elftal aantrad, sprake is van een niveauverschil. De thuisploeg acteert in de 1e klasse terwijl Hattem zoals bekend in de 3e klasse speelt. Desondanks verstopte Hattem zich allerminst en kon het zich in de eerste helft goed meten met de ploeg uit Kampen. De thuisploeg zette hoog druk in de hoop dat de Hattem-defensie fouten zou maken maar dat gebeurde in de beginfase niet of nauwelijks. Na gewenning aan het wat hogere tempo kreeg Hattem zelfs kansen via Felix Noordberger en Giovan Drayer en kwam Bram de Boer net niet goed uit met zijn passen om een goed schot af te leveren. Go Ahead heeft simpelweg te veel klasse om zich te laten foppen en zoekt in balbezit steeds de vrijlopende mensen zonder in het eerste kwart overigens echt gevaarlijk te worden. Toch komt Go Ahead op voorsprong. Een voorzet wordt door de Hattem-verdediging nog goed verwerkt maar één van de voorwaartsen anticipeert goed op een vallende bal die hij direct op de pantoffel neemt. De goed keepende Alec van Dijk is kansloos op deze pegel die snoeihard in het dak van het doel verdwijnt. Hattem heeft voor rust nog twee kansen via Felix Noordberger (goede actie maar zijn inzet wordt geblokt) en Wesley van Winsum (volley wordt gekeerd door de doelman) terwijl Go Ahead te gemakzuchtig met de gecreëerde mogelijkheden omgaat. Beide teams gaan rusten met de 1-0 stand op het scorebord.

Hattem moet na rust stapje terug

Trainer ten Hove voert tijdens de rust en gedurende de 2e helft diverse wisselingen door in het team. Tegelijkertijd zet Go Ahead een tandje bij en weet Hattem veelal op eigen helft te houden waarbij de geel-blauwen het lastig hebben om onder die druk uit te voetballen. Bovendien heeft Go Ahead veel bewegende mensen die er voor zorgen dat ze veel ruimte en vrijheid hebben om te combineren. Echte kansen ontstaat hieruit overigens niet omdat de verdediging van Hattem goed opgesteld staat. Op momenten dat Hattem er uit kan komen, heeft het wel mogelijkheden omdat Go Ahead veelal in de aanvallende modus staat. Bij één van die uitvallen is Giovan Drayer nog het dichtst bij een doelpunt maar moet hij zijn meerdere erkennen in de sluitpost van Go Ahead. Uiteindelijk weten beide teams niet meer te scoren en eindigt de wedstrijd in een overwinning voor Go Ahead.

Een nuttige oefenpot

Zoals gezegd spijtig dat de competitiewedstrijd geen doorgang vond, maar al met al kon Hattem zich in deze ingelaste oefenwedstrijd aardig staande houden tegen Go Ahead Kampen. Voor de competitie staat voor Hattem volgende week de thuiswedstrijd tegen Zwart Wit ’63 uit Harderwijk op het programma. Dit team staat momenteel gedeeld tweede in de 3e klasse C en heeft Hattem op dit team een achterstand van 5 punten, zij het met een wedstrijd achterstand. De wedstrijd kent zoals gewoonlijk een aftraptijd van 14.30 uur.