De Vereniging

Voetbalvereniging Hattem; ‘Het sociale gevoel gaat bij ons boven alles’

Op het grensgebied van het grootste natuurpark van Nederland ligt een stadje waar lawaai een onbegrip is. Hattem is dat stadje en al eeuwenlang een belangrijke Hanzestad aan de boorden van de IJssel, en dat gegeven is nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Een stadspoort zorgt voor een stijlvol welkom en de hoofdweg leidt naar de prachtige voetbalaccommodatie van de voetbalvereniging Hattem. De entree van sportpark ’t Achterveen aan de Konijnenbergweg is indrukwekkend. In een soort kuil ligt het hoofdveld en aan de zijkant maakt een prachtige tribune het geheel nog mooier.

Vanuit de ‘jongensclubjes’ H.V.V. en V.C.H. werd op 1 mei 1918 de voetbalvereniging Hattem opgericht en dat is nu dus 95 jaar geleden. Bij een 95-jarige wordt meestal gesproken over oud, maar bij deze voetbalvereniging willen wij graag spreken over 95 jaar jong, want de vereniging bruist als nooit tevoren. De continue aanwas van pupillen, jeugd en zeker ook meisjes geeft vertrouwen voor de toekomst. De trouwe supporters en de enorme inzet van veel vrijwilligers dragen er aan bij dat de vv Hattem die toekomst met nog meer vertrouwen tegemoet kan zien.

Op vragen wat er als positief wordt ervaren bij de v.v.Hattem noteerden we de volgende reacties van ouders en (jeugd)spelers; de positieve open sfeer binnen de vereniging, de prachtige en goed onderhouden accommodatie, het “Cobbler” kunstgrasveld, de jeugdevenementen, gezelligheid, de inzet van de vele vrijwilligers en de diversiteit en brede basis binnen de jeugdafdeling. Een mooi lijstje, waar we ook heel trots op kunnen zijn.

Vanuit het verleden zijn de ‘geel-blauwen’ een zeer hechte gemeenschap geweest in Hattem.
Op basis van identiteit? Jazeker ook. De kracht van de vereniging heeft immer gelegen in het gezamenlijk iets doen, alles gepaard gaande met een gezonde dosis ambitie en wilskracht om dat te bereiken wat te eruit te halen valt.

Door het bestuur en de leden worden uiteraard de sportieve successen van onze verschillende teams als hoogtepunten ervaren, maar ook de verhuizing naar het huidige sportpark, de bouw van de tribune, de nieuwbouw van de kleedkamers, de renovatie van het clubhuis en de aanleg van een kunstgrasveld zijn mijlpalen binnen onze vereniging.

Het echte historische sportieve hoogtepunt kon op 20 april 1980 gevierd worden. Deze dag zal in de analen van de voetbalvereniging Hattem met ‘gouden rand’ omhaald blijven als de dag, waarop het hoogst bereikbare ideaal in de amateursport verwezenlijkt werd. Na een zeer succesvol verlopen seizoen en onder het toeziend oog van zo?n 4000 bezoekers werd de kroon op het werk gezet door promotie naar de hoofdklasse tot een feit te maken. Helaas heeft het verblijf in de hoofdklasse maar 1 seizoen mogen duren en in de jaren daarna degradeerde de vv Hattem zelfs tot aan de 5e klasse in het seizoen 2004-2005. Gelukkig werd er in het seizoen daarna direct weer promotie bewerkstelligd naar de 4e klasse. Door de jaren heen blijkt de vv Hattem een 3e klasse vereniging geweest te zijn.
Sportieve hoogtepunten waren natuurlijk ook de wedstrijden tegen de grote clubs uit binnen- en buitenland en de jubileumfeesten in het verleden.

Dieptepunten waren er natuurlijk ook, maar die lagen vaak in het persoonlijke lijden van één van de leden. Juist op deze momenten blijkt de grote kracht van de vereniging te liggen op het sociale vlak. Het leed wordt als een dieptepunt voor de gehele vereniging ervaren en op deze dagen bewijst de voetbalvereniging Hattem een zeer hechte gemeenschap te zijn.

In die zeer hechte gemeenschap is een ieder nog steeds welkom bij de vv Hattem ongeacht zijn of haar afkomst, achtergrond, politieke- of geloofsovertuiging en ongeacht of men recreatief of prestatief het voetbalspel wil bedrijven.