Hattem in herfstig decor langs Dieze West

Onder gure herfstachtige omstandigheden heeft Hattem in de uitwedstrijd tegen Dieze West de punten mee naar Hattem kunnen nemen. Hattem speelde fris, voor zover je hierover in dit weer kan spreken, en had geen ontzag voor de tegenstander. Was er in de eerste helft sprake van een relatief evenwicht in de wedstrijd, na rust was Hattem de betere wat zich ook vertaalde naar een 0-3 overwinning.

Verhoudingen op het veld vergelijkbaar
Het team van trainer ten Hove had bij de start van de wedstrijd wat tijd nodig om gewenning te krijgen aan het matige veld en Dieze West probeerde vanaf het begin gelijk wat te forceren. Hattem krijgt het een kansje via Jari Dunnink na goed werk van Jort Steenman al stuit hij op de doelman. Kort daarna is Dieze West dichtbij een doelpunt na een goede combinatie op het middenveld. Speler Lohman probeert Hattem-doelman van Dijk te verschalken en de bal onder hem door te schuiven. Alec heeft er echter goed het oog op en weet de bal nog voor de lijn te pareren. Hattem kruipt wat uit haar schulp en Wesley van Winsum kan na aangeven van Kevin Veger opstomen. Zijn schot belandt echter in het zijnet. Hattem komt beter in de wedstrijd en dat zorgt er voor dat Dieze West wordt teruggedrongen. Omdat Dieze West veel mensen achter de bal houdt is het lastig om hier doorheen te breken. Andersom is de thuisploeg razendsnel in de omschakeling maar doelman Alec van Dijk weet zijn doel schoon te houden. Kort voor rust heeft Hattem bijna de voorsprong te pakken via kansen voor Kevin Veger en Wesley van Winsum. Helaas zit er net steeds een voet van de tegenstander tussen waardoor de rust wordt bereikt met de brilstand.

Hattem maakt na rust het verschil

De geel-blauwen komen goed uit de startblokken en weten de thuisploeg al snel onder druk te zetten. Binnen 5 minuten wordt dit dan ook beloond met een doelpunt. Een goede spelhervatting van achteruit via Rick Dalhuisen die Wesley van Winsum weet te vinden. Hij speelt zich goed vrij, vindt Jort Steenman die vervolgens met een steekpass Felix Besseler vrij voor doelman Bouwman zet. Felix maakt oog in oog met hem geen fout en brengt Hattem op voorsprong. Verdedigend heeft Hattem niet veel meer te duchten van de thuisploeg die in de 2e helft geen echte kansen meer creëert. Andersom zoekt Hattem de aanval en heeft Wesley van Winsum na een goede pass langs de zijlijn vrije doortocht naar het Dieze West-doel. Vlak voordat hij wil uithalen wordt hij aangetikt en komt ten val. Resultaat is een vrije trap en een rode kaart voor aanvoerder v. Deventer van de thuisploeg. Gezien het overwicht en de overtalsituatie zoekt Hattem meer de aanval. Bij één van die aanvallen speelt Hattem de verdediging open, vind Wesley van Winsum de vrijstaande Giovan Drayer die met een mooie actie de tegenstander in de luren legt en de bal prachtig onder doelman Bouwman in het doel werkt; 0-2. Hattem ruikt dat er meer in zit, houdt de druk er op en weet al snel de 0-3 te maken. Een mooie pass van Bram de Boer op Jari Dunnink die zich vervolgens goed vrij speelt. Het vindt ruimte voor een schot en met zijn chocoladebeen verschalkt hij de doelman. Met nog ca. 5 minuten spelen wordt het zelfs 0-4 door Hampo Alexanian (na goed breed leggen van Sam Broekhuis) ware het niet dat de grensrechter een vlieg in zijn oog had en besloot te vlaggen voor buitenspel. Al met al kon dat de pret niet meer drukken en behaalde Hattem een verdiende overwinning.

Doelpuntenmaker Jari Dunnink (Foto Gonny v. Duinen)

Derde overwinning op rij

Opnieuw een overwinning voor Hattem waardoor het opklimt naar de 5e plaats. Uiteraard moet er nog een rits aan wedstrijden worden gespeeld, maar het vertoonde spel biedt vertrouwen voor de toekomst. Voor komende woensdag (22/11) staat een bekerwedstrijd op het programma tegen Robur et Velocitas (uitwedstrijd, 19.30 uur). Op zaterdag 25 november speelt Hattem in Ermelo tegen EFC ’58 de volgende competitiewedstrijd.