Hattem JO17-1 blijft meedoen om bovenste plaatsen in Hoofdklasse

De laatste keer dat er een wedstrijdverslag van deze lichting voetballers verscheen op de website van vv Hattem zal in de Etjes (nu O11) zijn geweest. Het feit dat wedstrijden nu zonder publiek gespeeld moeten worden, is een goede aanleiding om deze toch mooie traditie weer in ere te herstellen. Na een goede bekercompetitie (2 x winst en een gelijk spel tegen divisieteam WSV Apeldoorn), is Hattem JO17-1 de competitie in de Hoofdklasse C gestart met een overwinning tegen Helios en een enerverende 5-5 tegen Epe JO17-1.

Zaterdag 3 oktober jl. stond een uitwedstrijd tegen het bovenaan staande Go Ahead Kampen JO17-1 op het programma. Hattem, derde in de rangschikking, kon bij winst de koppositie van Go Ahead overnemen. Beide teams van deze  lichting zitten al jaren bij elkaar in de competitie en zijn ieder jaar weer zeer aan elkaar gewaagd. Ook dit keer wisten beide ploegen elkaar in balans te houden: 1-1 na een 0-0 ruststand.

Beide teams willen verzorgd voetbal spelen. Met name door het ijzersterke middenveld van GAK hadden zij in de 1e helft het betere van het spel, zonder tot uitgespeelde kansen te komen. Geklungel aan Hattemse zijde leverde de grootste kans op; gelukkig resulteerde dit slechts tot een bal op de paal. Een grote tegenvaller was het snelle uitvallen van Wouter. Net deze wedstrijd teruggekeerd van een blessure moest hij halverwege de 1e helft wederom gedwongen naar de kant nadat hij flinke schop op zijn achillespees kreeg. Meer onbenulligheid dan opzet wellicht, maar een fluitje van de scheidsrechter was hier toch wel op zijn plek geweest. Maarten nam de positie op 9 over en kreeg meteen een goede mogelijkheid in de zestien. Hij bleef echter op zoek naar zijn rechtervoet waardoor deze mogelijkheid voorbij ging.

Na de rust legde Hattem wat meer risico in het spel door hoger druk te zetten om te voorkomen dat het middenveld van GAK teveel aan het voetballen toekwam. Dat leek eerst nog niet te lukken; Go Ahead kwam 15 minuten na rust door goed combinatiespel via een slim geplaatst schot van zo’n 18 meter op voorsprong: 1-0.

Hattem gaf echter niet op, maar deed er nog een tandje bij. Hierdoor brak er een fase aan waarin Hattem meer grip kreeg op de wedstrijd; dit uitte zich dan ook in een aantal hoekschoppen, een paar goeie mogelijkheden en een geweldige kans voor Maarten die helaas iets te gehaast afdrukte. Na wederom een goede hoekschop van Jurre en 2 pogingen van Bram die beiden door de keeper gekeerd werden, kwam de bal bij Maarten voor de voeten die ‘m binnen wist te werken: een verdiende beloning: 1-1. Even later kwam Hattem nog goed weg door een schot op de lat van Kampense kant.  Niet opgeven en de risicovollere spelopvatting in de 2e helft werd beloond met een punt waardoor Hattem bovenin kan blijven meedraaien in de Hoofdklasse.