Hattem maakt het Heerde voor rust te gemakkelijk

Op voorhand lag er voor Hattem een lastige klus in de uitwedstrijd tegen de ongeslagen koploper Heerde. Als het team van trainer Oosterhaar dan ook nog in de eerste helft niet in de wedstrijd zit en te ver van de tegenstander loopt, maak je jezelf het nog moeilijker. Heerde kan hierdoor binnen 20 minuten twee treffers laten aantekenen. Na de rust heeft Hattem de schroom van zich afgegooid,  weet het de thuisploeg onder druk te zetten en speelt het veel beter dan voor rust. Jammer genoeg kan het de wedstrijd niet meer doen kantelen.

Hattem start matig; Heerde effectief.

Na een aftastende beginfase neemt de thuisploeg het initiatief in de wedstrijd. De Hattemers zijn niet scherp en kunnen niet aanhaken. Balverlies in de opbouw over de rechterkant geeft Heerde de kans om snel te schakelen. Goaltjesdief Calkhoven wordt in stelling gebracht en laat Hattem-doelman van Dijk kansloos. Hattem probeert hierna de rug te rechten maar doordat er te weinig energie geleverd wordt is het Heerde dat eenvoudig het heft in handen houdt. Door een goede combinatie van de thuisploeg wordt de verdediging van Hattem te kijk gezet en is het opnieuw Calkhoven die met een bekeken schot afdrukt in de korte hoek. Hattem is niet bij de les en staat te ver van de man af. Daardoor kan het geen duels aangaan en vindt Heerde simpel de vrije man. In het laatste kwartier komt Hattem wat beter in de wedstrijd al kan het vooralsnog niet gevaarlijk worden. Heerde mist kort voor rust nog twee dotten van kansen om de wedstrijd op slot te gooien waardoor met de 2-0 stand de kleedkamers opgezocht worden.

Na rust een ander Hattem met kansen

Na wat omzettingen in de rust en een andere instelling begint Hattem gedreven aan de tweede helft waarbij de hoop is gevestigd om de wedstrijd te kantelen. De aanvallende intenties leveren al snel wat kansen op via Wesley van Winsum en de ingevallen Sam Broekhuis. Heerde kan er in die fase nog maar weinig tegenover zetten en moet toekijken als Rick Dalhuisen met een vlammend schot Heerde-doelman Mosterd tot een ultieme redding dwingt. Ondanks het feit dat Hattem nu beter in de wedstrijd zit, veel meer en energieker in de duels komt, blijven echte doelrijpe kansen op een aansluitingstreffer helaas uit. Doordat Hattem vol op zoek is naar de 2-1 krijgt Heerde mogelijkheden op counters waardoor het spel snel op en neer golft. Dat kost energie en er ontstaat een sportieve strijd tussen beide teams. Een vrije trap van Heerde landt nog op de lat en het denkt de wedstrijd op slot te kunnen gooien met een derde treffer. De doelpuntenmaker staat echter net buitenspel waardoor Hattem in de wedstrijd blijft. Hattem krijgt richting het einde van de wedstrijd nog enkele mogelijkheden, waarbij Niels Schiphorst en Felix Besseler nog kansen krijgen, maar daar blijft het ook bij.

Wedstrijd met twee gezichten; terechte winnaar

Gezien de hele wedstrijd is de winst voor Heerde wel terecht al had Hattem zichzelf op basis van de tweede helft moeten belonen; het doelpunt blijft uit waardoor de wedstrijd helaas verloren gaat. De oorzaak is uiteraard terug te voeren naar de matige eerste helft waardoor de wedstrijd te makkelijk wordt weggegeven. Na rust heeft het jonge team laten zien dat het zich kan meten met de koploper en dat geeft een goed gevoel richting de komende wedstrijden. Volgende week ontvangt het Fc Ommen waarbij winst voor Hattem een mooie stap richting de middenmoot kan opleveren.