Hattem na rust naar de winst op Lutten

Het mag algemeen bekend zijn dat er een ongeschreven wet in het voetbal bestaat. Als je zelf de kansen niet benut, dan valt ie aan de andere kant. Precies dat overkwam Hattem in de 1e helft in de thuiswedstrijd tegen sc Lutten. Op het moment dat Hattem op achterstand komt, hadden de geel-blauwen er al zeker 3 in moeten prikken. Desondanks had Hattem een veldoverwicht en werd de dadendrang na rust ruimschoots beloond met 4 doelpunten. Hierdoor werd het alsnog een ruime overwinning voor Hattem.

Veel gemiste kansen Hattem, voorsprong Lutten

Net als vorige week in Hasselt begon Hattem ook in de thuiswedstrijd tegen Lutten goed. Binnen een minuut had Felix Noordberger pech dat zijn kopbal op de lat belandde. Kort daarna een 2e kans voor hem wanneer hij na een mooie aanval zijn inzet net aan de verkeerde kant van de paal over de achterlijn ziet verdwijnen. Hattem blijft het betere van het spel houden waarin Lutten veel mensen achter de bal heeft en via een counter en de lange bal pokert op een kansje. Nadat Hattem-doelman Pool een goede redding verricht op de doorgebroken spits Altena van Lutten krijgen Felix Noordberger (schot uit de hoek getikt) en Jeffrey van Ommen (schot net over en kopbal van de lijn gehaald) nog kansen om de score te openen. Helaas blijft de brilstand op het scorebord staan. Net voor het halve uur is het dan plots 0-1. Een goede vrije trap vanaf de zijkant door Lutten wordt op het laatste moment nog licht getoucheerd waardoor doelman Pool kansloos is. Hattem houdt de druk op Lutten er vol op en heeft zeker nog kansen via Felix Noordberger en Wesley van Winsum. Richting de rust wordt het wat te gehaast en wordt soms de simpele oplossing voor balbezit of het creëren van kansen niet benut.

Na rust maakt Hattem het verschil

In de 2e helft gaat Hattem door waar het voor rust mee gestopt is en heeft al vrij kort na de hervatting wat mogelijkheden. Binnen de 10 minuten een tegenvaller voor Hattem wanneer doelman Pool in een duel binnen de 5 meter dusdanig wordt geraakt aan het hoofd dat hij niet verder kan en vervangen wordt door Alec van Dijk. Aanvallend gezien zijn er voor Hattem in die fase wel mogelijkheden en is de na rust ingevallen Felix Besseler dichtbij een kopkans. Lutten vertraagt opzichtig het spel om zodoende te proberen Hattem uit haar spel te halen. Veel haalt het niet uit wat na 20 minuten spelen komt Hattem op een dik verdiende gelijkmaker. Rick Dalhuisen vindt over links de vrijstaande Wesley van Winsum die de bal vervolgens doorspeelt op Felix Noordberger. Zijn goede schot wordt gekraakt en weer lijkt een kans vervlogen maar in de rebound is Felix Besseler er sneller bij dan zijn tegenstanders en knalt de bal tegen de touwen. Hattem is nu los en Lutten wordt de duimschroeven aangedraaid. Een vrije trap van Felix Noordberger randje 16 is voor Lutten-doelman Mulder net te machtig. Hij kan de bal wel tegenhouden maar niet veroveren en weer is Felix Besseler er als de kippen bij om de bal tegen de touwen te jagen. Binnen 2 minuten staat het dan ineens 3-1. Felix Noordberger wordt over links goed weg gestuurd. Op het moment dat hij de doelman wil omspelen wordt hij aangetikt en fluit de scheidsrechter voor een strafschop. Noordberger gaat zelf achter de bal staan en laat de doelman kansloos. Direct draait het zich om en ontstaat een nietszeggende botsing tussen de beide aanvoerders, waarbij die van Lutten theatraal naar de grond gaat en Noordberger plots de rode kaart voor zijn neus ziet. Veel deert dit Hattem niet en het krijgt nog kansen om de score uit te breiden. Maikel Rave is dichtbij als hij net op tijd van de bal gelopen wordt door de verdedigers van Lutten. Kevin Veger weet uiteindelijk wel het doel te vinden. Tegen het slot van de wedstrijd weet hij op overtuigende wijze een duel te winnen, komt vrij voor Lutten-doelman Mulder, omspeelt hem en kan zo de bal in het lege doel plaatsen.

Het kwam van ver, maar Hattem wint overtuigend

Ondanks het feit dat Hattem voor de rust vele kansen niet tot een doelpunt wist te promoveren, heeft het toch de hele wedstrijd het geloof gehad dat het uiteindelijk wel goed zou komen. Die overtuiging kwam na rust dan ook tot uiting in 4 doelpunten waardoor het team uit Lutten zonder punten naar huis werd gestuurd. Door deze overwinning zijn er geen zorgen meer richting nacompetitie voor handhaving en staat Hattem wat steviger op de 5e plaats. Momenteel staat het nu nog maar 1 punt achter de 4e stek welke straks wellicht nog nacompetitie voor promotie kan betekenen. De laatste 3 speelrondes zal hierover duidelijkheid moeten geven. De eerstvolgende wedstrijd voor de geel-blauwen staat gepland op 13 mei. Dan zal het een uitwedstrijd spelen tegen Dieze West in Zwolle.