Hattem opent de competitie met gelijkspel

In het openingsweekend van de competitie is Hattem blijven steken op een gelijkspel tegen ESC uit Elburg. Gezien de gehele wedstrijd had Hattem wellicht zaken eerder moeten beslissen maar er waren te veel “net-niet-momenten”. Bij rust namen de geel-blauwen een kleine voorsprong (2-1) de kleedkamer in. Na afloop stond er een stand van 3-3 op het scorebord waarbij ESC toch wel twee doelpunten vrij gemakkelijk kon bijschrijven.

Gepuzzel in de opstelling

Trainer Herman Oosterhaar kon niet beschikken over een rits aan spelers waarna in de warming-up ook nog eens Jasper van der Stouw geblesseerd uit viel. Veel puzzelen dus. Ondanks de aanpassingen in de opstelling was het Hattem dat de score open brak. Nadat eerder Felix Noordberger een mogelijkheid onbenut liet wist Kevin Isidora uit een afgemeten voorzet van Thomas de Raad met een mooi schot het doel wel te vinden. Na deze periode probeert Hattem de druk op het doel van de bezoekers te houden waardoor er wel mogelijkheden ontstaan; vooralsnog zonder resultaat. ESC komt er in die fase sporadisch uit maar is 10 minuten voor rust toch gevaarlijk via de gevaarlijkste man aan Elburg-kant Donny Mulder. Geheel tegen de verhouding in kan ESC net voor de rust de gelijkmaker bijschrijven. Een onbetekenende voorzet vanaf links met geen enkele ESC-speler voor het doel wordt door Hattem-doelman Stefan de Weerdt niet goed beoordeeld en hij schiet deze voorzet in eigen doel terwijl het oppakken een betere optie was geweest. Toch gaat Hattem de rust in met een voorsprong. Wesley van Winsum wordt binnen de beruchte lijnen gevloerd en Felix Noordberger maakt vanaf de stip een fout; 2-1.

Hattem vergeet door te drukken

Na de rust weet Hattem de voorsprong al snel uit te breiden naar 3-1. Bram de Boer stuurt Felix Noordberger met een uitstekende pass over rechts weg. De grensrechter probeert er nog een buitenspel uit te halen maar de scheidsrechter laat terecht doorspelen. Wesley van Winsum is meegelopen, blijft keurig achter de bal en kan na een breedtepass van Felix Noordberger simpel intikken. In de fase hierna zet Hattem de druk er vol op en heeft het ESC in de tang. Helaas weet men in veel mogelijkheden net niet de bal het laatste zetje te geven waardoor de op dat moment verdiende 4-1 uit blijft. ESC recht de rug en weet de aansluitingstreffer te maken. Het verovert de bal op het middenveld waarna het snel countert en de vrije man weet te vinden die de bal keurig buiten bereik van doelman Stefan de Weerdt in het doel kan werken.

Resultaat kan beide kanten op vallen

Hattem probeert na deze tegenvaller de draad weer op te pakken en probeert alsnog de wedstrijd vroeg te beslissen. Er ontstaan zeker mogelijkheden maar opnieuw ontbreekt de scherpte om de tegenstander de nekslag te geven. Daardoor blijft het oppassen en ruikt ESC kansen om de gelijkmaker te forceren. Met nog een kwartier op de klok komt die gelijkmaker er evenwel toch. Een vrije trap op ca. 20 meter schuin voor het doel. Max Lamberink ziet dat de muur niet echt goed is opgesteld en weet doelman Stefan de Weerdt in de korte hoek te verschalken. In het restant van de wedstrijd kon het alle kanten op vallen en hadden beide teams nog mogelijkheden om de wedstrijd alsnog winnend af te sluiten maar aan de score veranderde niets.

Ondanks het feit dat Hattem met een behoorlijk aantal afwezigen werd geconfronteerd heeft het team zich zeker van de goede kant laten zien en er alles aan gedaan om de punten in Hattem te houden. Gezien het wedstrijdbeeld had dit wellicht ook wel terecht geweest en dus waren de druiven na afloop wat zuur. Komende zaterdag zullen de mannen richting Doornspijk gaan om daar aan te treden tegen DSV ’61.