Hattem pakt de volle winst tegen HTC

Als gevolg van de bijzondere omstandigheden vanwege de coronaperikelen gaf het sportpark bij deze wedstrijd een wat onwennige aanblik. Desondanks had dit voor de prestaties op het veld geen nadelige gevolgen. Hattem had de 1e kans van de wedstrijd al na 4 minuten spelen. Mitchell Hooisma was op rechts prima in balbezit gebracht door een mooie pass van Jens Borger. Zijn voorzet had een mooie intikker van Felix Noordberger kunnen opleveren als hij net iets eerder bij de bal was geweest. Hierna zakt het niveau van het spel van de geel-blauwen naar een bedenkelijk niveau. Enerzijds had dat te maken met de eigen tekortkomingen (ongeconcentreerd, gemakzucht) maar anderzijds wist tegenstander HTC het Hattem met goed combinatievoetbal behoorlijk lastig te maken. Ondanks het feit dat Stefan de Weerdt en Ramon Flokstra al handelend moesten optreden om een tegendoelpunt te voorkomen was het eigenlijk wachten op een doelpunt. Het was dan ook niet verrassend dat HTC na 20 minuten spelen met een prima kopbal van Stan Wissink de score opende.

In de fase hierna probeerden de mannen van trainer Oosterhaar wat meer in het spel te komen. Het had wel wat meer balbezit maar vooralsnog leverde dat geen echte kansen op. HTC bleef daarbij ook goed in de formatie en kon zodoende ook voorkomen dat Hattem gevaarlijk kon worden. Het was dat HTC bij aanvalsdriften in deze fase wat slordig was waardoor de Hattem-verdediging niet echt in gevaar kwam. Tegen de rust aan komt Hattem dan evenwel toch op gelijke hoogte. Na een goede combinatie op het middenveld weet Ayoub Ben Ali Ahlaq de altijd voor gevaar stichtende Wesley van Winsum te bereiken. Na goed doorzetten weet hij de voet achter de bal te krijgen en laat hij doelman Meijberg kansloos; 1-1.

Bij de start van de 2e helft had trainer Oosterhaar een tactische aanpassing doorgevoerd in de opstelling van Hattem. Teleurstelling bij de gewisselde spelers uiteraard, maar op grond van de balans van het team een logische ingreep welke ook nog eens goed uitpakte. In het begin van de 2e helft waren de teams in evenwicht, was er veel strijd op het middenveld, maar was Hattem gaandeweg de 2e helft heer en meester op het veld.  HTC werd terug gedrongen waarbij de mannen van Hattem nu wel vol overgave de wedstrijd speelden. Na een kwartier spelen had Hattem na een hoekschop bijna de voorsprong kunnen pakken. HTC kon de bal echter na een scrimmage binnen de 5 meter met veel mensen nog net voor de doellijn wegwerken. Hattem hield de druk er op en dat resulteerde ook in de terechte voorsprong. Silvan Kersbergen brengt de bal bij Mitchell Hooisma die op zijn beurt de volledig vrijstaande Felix Noordberger ziet staan die simpel kan afronden; 2-1. Kort hierna wordt het 3-1. Althans; dat had het moeten zijn. Felix Noordberger wordt echter volledig onterecht afgevlagd door de assistent van HTC.

Met nog 10 minuten te spelen komt Hattem alsnog op een 3-1 voorsprong. Na een goede aanval van de geel-blauwen krijgt de ingevallen Uzair Goelab binnen de 16-meter balbezit. Hij weet zich goed vrij te spelen en wordt daarbij aan de arm getrokken; strafschop. Opnieuw (onterecht) tumult van de assistent van HTC die wederom buitenspel zou hebben gezien. Scheidsrechter van Leeuwen blijft echter bij zijn beslissing en Felix Noordberger weet deze strafschop te verzilveren; 3-1. Kort voor tijd wordt het ook nog 4-1. Kevin Isidora wordt op de linkerflank weg gestuurd, weet de bal met een uiterste inspanning voor te krijgen en is het wederom de volledig vrijstaande Felix Noordberger die met een loepzuivere hattrick de wedstrijd op slot gooit.

Door deze overwinning blijft Hattem meedoen in de 3e klasse C. Volgende week zaterdag treft het in Doornspijk medekoploper DSV ’61. Een mooi affiche uiteraard al blijft het zonde dat deze wedstrijd eveneens zal moeten worden gespeeld zonder toeschouwers. De wedstrijd in Doornsprijk zal aanvangen om 14.30 uur.