Hattem speelt in ondertal gelijk bij koploper ZAC

Met het resultaat van de heenwedstrijd in de achterzak (3-1 winst Hattem), en het feit dat trainer ten Hove en zijn selectie ondertussen wat verder in de tijd zijn, ontving koploper ZAC in Zwolle een team van Hattem wat zeker voor de winst wilde spelen. Winst voor Hattem zou betekenen dat de stand op de ranglijst er wat meer rooskleurig uit zou komen te zien. Uiteindelijk eindigde de wedstrijd in een 2-2 gelijkspel en dat was, gezien het spelbeeld over de gehele wedstrijd gezien, wel te verklaren.

Stroef begin van Hattem

Ondanks de goede bedoelingen van Hattem begint het wat stroef aan de wedstrijd. Op een bijna kans via Kevin Veger na, oogt het wat afwachtend en dat heeft tot gevolg dat er weinig tot niets spannends gebeurt. ZAC stelt daar voor Hattem vooralsnog niet veel tegenover dus kabbelt de wedstrijd in het eerste kwart een beetje voort. Dat verandert als ZAC een strafschop krijgt. Jerensley Hooi krijgt de bal bij een verdedigende actie ongelukkig tegen zijn arm en scheidsrechter Bos legt de bal op de stip. Aanvoerder Scholten weet hier wel raad mee en brengt zijn team op voorsprong. Even later een vergelijkbare situatie aan de andere kant, maar nu volgt alleen een hoekschop. Desondanks probeert Hattem wel in de wedstrijd te komen en heeft Giovan Drayer nog een kans nadat hij zichzelf goed heeft vrijgespeeld. Helaas voor hem en zijn team wordt zijn schot goed gekeerd door de ZAC-doelman. Kort voor rust weet Felix Noordberger met een goede actie Kevin Veger te bereiken. Zijn inzet wordt nog net tot hoekschop gekeerd. Vanuit die hoekschop komt Hattem evenwel toch op gelijke hoogte. De ZAC-verdediging heeft alleen maar oog voor de bal en de volledig vrijstaande Jerensley Hooi kan ongehinderd inkoppen en zijn team op gelijke hoogte brengen. Even later moet Hattem-doelman Alec van Dijk nog handelend ingrijpen om een nieuwe achterstand te voorkomen en gaan de teams met een 1-1 stand naar de thee.

(Foto: Marc Knobben)

Hattem na rust opnieuw op achterstand, en in ondertal

Na de rust komt Hattem redelijk uit de kleedkamer en heeft pech als de bal, na een gave voorzet van Giovan Drayer, door Kevin Veger net wordt overgekopt. Net voor het uur moet Hattem opnieuw een tegenslag verwerken. Op het middenveld wordt ZAC-speler Pappot niet adequaat gedekt, vindt hij wat ruimte, laat hij met een prachtig afstandsschot Alec van Dijk volledig kansloos en brengt hij ZAC opnieuw op voorsprong. Voor Hattem volgt er nu een fase waarin het wel wil, maar waarin het vaak de bal niet kan vasthouden, worden foute keuzes gemaakt en zijn de klutsballen veelal voor de thuisploeg. Met nog 20 minuten te spelen opnieuw een tegenslag voor Hattem. De verdediging van Hattem krijgt de bal niet weg en Jerensley Hooi komt in duel met zijn tegenstander die ten val komt op randje 16. De scheidsrechter beoordeelt dat als overtreding van een doorgebroken speler. Gevolg; rode kaart. De opvolgende vrije trap levert ZAC overigens niets op. Mocht ZAC denken dat het daarmee dan eenvoudiger wordt om de punten in de tas te hebben, dan komt het bedrogen uit. Daar waar de thuisploeg denkt aan haar 3e goal, is het juist Hattem dat in ondertal de stand opnieuw gelijk trekt. Na een ketser in de verdediging van ZAC pikt de ingevallen Hampo Alexanian de bal op, denkt even na, besluit dan gewoon te schieten en vindt buiten bereik van de doelman de verre hoek. ZAC zoekt daarna de aanval waardoor er voor Hattem wat ruimte komt. Mogelijkheden volgen, Giovan Drayer ziet na een mooie actie zijn inzet net over het doel vliegen, maar aan de stand verandert uiteindelijk niets meer.

Hattem speelt gelijk, maar voelt toch een beetje als winst

Na de matige eerste helft en een tweede helft waarin het team na de rode kaart veerkracht toont, voelt Hattem zich met dit gelijkspel toch de morele winnaar. Ondanks dat ZAC in het slot logischerwijs wat meer balbezit had, kreeg ook Hattem nog mogelijkheden op meer. Al met al is de uitslag wel een afspiegeling van de wedstrijd en waarmee Hattem verder kan. In verband met het carnavalsweekend is Hattem nu een weekje vrij, oefent het op 13 februari uit tegen ESC en zal op 17 februari de volgende wedstrijd in de competitie spelen in en tegen ’s Heerenbroek.