Hattem speelt thuis gelijk tegen OWIOS

Na de bekerwedstrijd van vorige week werd de competitie voor Hattem hervat met een thuiswedstrijd tegen het vorig seizoen gedegradeerde OWIOS. Daar waar Hattem in de eerste helft een optisch overwicht had waren de rollen na de thee omgedraaid. En daarbij zat het venijn in de staart van de wedstrijd. Kort voor het einde van de reguliere speeltijd kregen beide teams een strafschop toegekend. Waar OWIOS miste, scoorde Hattem wel. Toch was dat niet voldoende voor Hattem wat diep in blessuretijd wist OWIOS evenwel toch nog de gelijkmaker te scoren. Gezien het wedstrijdbeeld overigens wel een terechte puntendeling.

In de eerste helft pakt Hattem initiatief
Trainer ten Hove had een aantal wijzigingen doorgevoerd in zijn opstelling ten opzichte van vorige week; dit i.v.m. de afwezigheid en blessures van spelers. Hattem probeert in de beginfase het initiatief in de wedstrijd te pakken al moet het alert blijven op het feit dat de bezoekers uit Oldebroek loeren op een counter. Met verzorgd voetbal probeert men door de groene muur te komen waarbij toch steeds ontbreekt aan het laatste zetje om echte kansen te creëren. Andersom heeft Hattem in deze fase verdedigend gezien weinig te duchten van de aanvallende initiatieven van OWIOS. De verdediging staat goed en neutraliseert pogingen van OWIOS om gevaar te stichten al in een vroeg stadium. Het enige moment wat voor opschudding zorgt is na ca. 30 minuten. Een vrije trap van Jari Dunnink wordt door een OWIOS-verdediger totaal verkeerd geraakt waarbij zijn eigen doelman van Olst zich nog flink moet strekken om de bal onder de lat weg te tikken om een doelpunt te voorkomen. Optisch gezien heeft Hattem in de eerste helft een overwicht maar tot echte kansen heeft dit niet kunnen leiden.

Na rust veel strijd en OWIOS gevaarlijker

Hattem begint na de rust voortvarend. Felix Noordberger komt al snel na de hervatting na een voorzet van Rick Dalhuisen in de doelmond in balbezit maar kan net niet tot een schot komen. Ook een lobje van Jort Steenman is net onvoldoende. Balverlies van Wesley van Winsum geeft OWIOS de gelegenheid snel om te schakelen en één van de voorwaartsen weg te sturen. Hattem-doelman van Dijk laat zich niet van de wijs brengen en komt als winnaar uit de bus. De bezoekers krijgen daarna nog een kansje als de spits de bal teruglegt op de inkomende mensen maar meer dan een schotje naast wordt het niet. OWIOS heeft nu wel meer overwicht al komt het verder, net als Hattem voor rust, niet tot kansen. In het slot van de wedstrijd speelt OWIOS wat opportunistischer en probeert het Hattem terug te dringen. Bij één van die aanvallen tikt Jerensley Hooi zijn tegenstander net iets te veel aan waardoor deze tegen het gras gaat; strafschop OWIOS. Gelukkig voor Hattem pakt Alec van Dijk deze prima en blijft het 0-0. Hattem raakt niet van de wijs en gaat op haar beurt ten aanval. Kort hierna is het Wesley van Winsum die binnen de beruchte lijnen naar de grond gaat na wat duwwerk en nu is het Hattem dat een strafschop krijgt. Hij gaat zelf achter de bal staan en maakt geen fout; 1-0. OWIOS gooit nu alles op alles om de gelijkmaker nog uit het vuur te slepen. Na 7 minuten in blessuretijd lukt dat ook. Een lange haal naar voren zorgt voor wat miscommunicatie in de Hattem-defensie waarna Robin Hop namens OWIOS de bal voor de voeten krijgt en de bal in een leeg doel kan schuiven. Enkele minuten later fluit de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd.

Terechte puntendeling, maar voelt toch wat zuur voor Hattem

Gezien het spelbeeld van de wedstrijd is de puntendeling wel te verklaren. Ondanks dat is voor Hattem toch wel zuur dat het diep in blessuretijd alsnog de gelijkmaker moet slikken. Dat terwijl de overwinning voor het grijpen leek. Hattem speelde echter vandaag een acceptabele pot waarmee de technische staf verder kan. Opmerkelijk is dat Hattem nu heeft gespeeld tegen de huidige top 5 van de ranglijst. Komende weken zal moeten blijken wat dit waard is waarbij volgende week de uitwedstrijd tegen Oene op het programma staat.