Hattem wint eerste bekerwedstrijd van WZC

Het nieuwe trainersduo Arjan ten Hove (hoofdtrainer) en Andrei Trifan (assistent) zijn begin augustus met de 1e selectie gestart met de voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen. Ten opzichte van het vorige seizoen vertrokken 6 spelers, zijn 6 nieuwe spelers verwelkomt terwijl de selectie in deze voorbereiding vanuit de eigen gelederen werd uitgebreid met nog eens 3 spelers. In de afgelopen periode speelde het de nodige oefenwedstrijden tegen, voornamelijk, hoger geklasseerde teams. Ondanks de nederlagen werd er bij vlagen een acceptabele wedstrijd op de mat gelegd en was er in de eerste bekerwedstrijd tegen WZC een mooie gelegenheid om te zien hoe het team er voor staat.

Weifelende start Hattem, maar het herpakt zich goed.

Ondanks het feit dat Sam Broekhuis binnen 1 minuut al vrij voor WZC-doelman Mensink komt, zijn het de bezoekers die even later de voorsprong pakken. Na een inworp is Hattem niet attent in de verdediging en is doelman Alec van Dijk kansloos op een afgemeten schot van Martijn Andeweg. Hattem is in ieder geval wakker geschud en probeert grip te krijgen op het spel maar loopt het in eerste kwart van de wedstrijd niet echt soepel, is men slordig in de passing en vaak te gemakzuchtig. Desondanks zijn er ook goede aanvallen en kansen via nieuwelingen Giovan Drayer en Hampo Alexanian. Na een goede combinatie lijkt Jari Dunnink de gelijkmaker op de schoen te hebben. Helaas kan hij de bal geen kracht en richting meegeven waardoor zijn schot een makkelijke prooi is voor WZC-doelman Mensink. Hattem heeft ondertussen de wedstrijd onder controle en weet de bezoekers onder druk te zetten waarbij het wachten is op de gelijkmaker. Deze valt dan ook net voorbij het halve uur. Giovan Drayer wordt over rechts aangespeeld en weet zijn tegenstander met een versnelling te passeren. Kort voor de achterlijn legt hij de bal terug op de 5-meterlijn op Sam Broekhuis die helaas zijn voet niet achter de bal kan krijgen. Wesley van Winsum is echter alert en anticipeert op tijd waardoor hij de bal alsnog in het netje kan leggen. Hattem voelt dat er meer te halen is en voert de druk op. Kort voor rust is het Sam Broekhuis die met een mooie pass Jari Dunnink kan bereiken. Op zijn beurt legt hij de bal terug op Giovan Drayer die met een prachtig schot de bal buiten bereik van de doelman in de rechter bovenhoek krult. Bijna lijkt het ook nog 3-1 te worden maar nieuwkomer Jort Blankvoort kan zijn kopbal net niet genoeg richting geven.

Giovan Drayer luistert zijn officiële debuut voor Hattem op met een doelpunt (foto: Gonny van Duinen)

In de 2e helft controleert Hattem al moet het oppassen

Na de pauze zoekt Hattem direct weer het doel van de tegenstander en krijgt het al snel de kans op de 3-1 na het toekennen van een strafschop. Sam Broekhuis weet zijn tegenstander met een goede actie te verschalken en wordt binnen de beruchte lijnen gehaakt. Wesley van Winsum laat deze kans niet aan zijn neus voorbij gaan en brengt Hattem met een overtuigende pengel op een 3-1 voorsprong. WZC blijft natuurlijk alert om toch weer in de wedstrijd te komen en heeft pech als één van de voorwaartsen vanuit een afgemeten vrije trap zijn kopbal naast het doel ziet verdwijnen. Hattem pakt de draad weer op, krijgt wat mogelijkheden al maakt men soms niet de juiste keuzes. Het geeft andersom niet veel ruimte weg maar moet toch attent blijven om problemen te voorkomen. Doelman van Dijk moet nog een paar keer redding brengen op de kansen die aan doorkomende tegenstanders wordt geboden en kan zodoende de aansluitingstreffer van WZC voorkomen. Met nog iets meer dan een kwart wedstrijd te spelen wisselt trainer ten Hove meerdere spelers waardoor voor Hattem een fase aanbreekt van weer afstemmen. Hierdoor verliest het tegelijkertijd wat grip op de wedstrijd en krijgt WZC wat meer de overhand; overigens zonder resultaat. WZC heeft kort voor tijd nog wel DE kans om de 3-2 te laten aantekenen. Na een goede voorzet over de linkerkant staat doelman plots oog in oog met een vrijstaande tegenstander. Gelukkig voor hem ziet hij de kopbal ruim over het doel gaan waardoor de eindstand op 3-1 komt en Hattem de eerste bekerwedstrijd van dit seizoen winnend afsluit.

De kop is er af

Na de voorbereiding was dit de eerste wedstrijd die de opmaat moet zijn voor de komende periode en is de kop er dus af. Alhoewel het team nog beter op elkaar ingespeeld moet raken is er zeker ten opzichte van de eerste oefenwedstrijden vooruitgang te zien wat in de komende weken alleen maar beter kan worden.

Opstelling vv Hattem: Alec van Dijk, Hampo Alexanian(Chris Oosterveen/70), Jerensy Hooi, Stefan Zuidema (Jort Steenman/45), Jurre Jellema (Sietse Witteveen/60), Jort Blankvoort, Jari Dunnink, Jesse Betaze, Giovan Drayer, Wesley van Winsum (Niels Schiphorst/70) en Sam Broekhuis (Michael Nieuwenhuis/65).