Sterren in Hattem (Antonín Panenka)

Wie kent hem niet.. De Panenka !

De strafschop die niet hard in een hoek wordt geplaatst maar alsof er hard geplaatst geschoten wordt en dan de bal met een zacht stiftje in het doel plaatsen waar de keeper onderweg is naar een hoek. Als alles goed gaat tenminste…

En ja.. Bijna iedere voetballer kent de Panenka, maar er zijn er weinig die een strafschop zo durven te nemen en zeker niet zoals de Tsjechische voetballer Antonín Panenka zelf, die met de gestifte strafschop waarvan hij naamgever de laatste strafschop nam in de finale van de EK in 1976

Maar wat heeft v.v.Hattem nou te maken met beroemde Panenka..?

De oudere leden weten dat wel… En natuurlijk Piet Diender, de man die wanneer “het eerste” haar uitwedstrijden speelt de bar verzorgt. Hij heeft zelf nog gevoetbald tegen Panenka en zoals in het jubileumboek 75 jaar v.v.Hattem geschreven staat trok hij zich in die tijd weinig aan van de reputatie van de tegenstanders en speelde alsof het een gewone competitiewedstrijd was..

De elftalfoto met achterop de namen van de spelers zoals die voor de wedstrijd aan het bestuur en de pers werd overhandigd (met rechtsboven Panenka)

In de jaren rond de EK 76 in Engeland speelde het elftal van Tsjecho-Slowakije 3 jaar achtereen een oefenwedstrijd op het hoofdveld in Hattem tegen een combinatie elftal van v.v.Hattem en Rohda Raalte.

Ook in voorbereiding op het toernooi om het Europees kampioenschap dat in Engeland gespeeld werd waren de pre Europees Kampioenen in Hattem en gaat er het verhaal dat Panenka zijn stift penalty nog geoefend heeft op het hoofdveld op het doel aan de kant van veld 3. Dus mocht je een keer scoren in dat doel…..weet dan…..

En laat Tsjecho-Slowakije nou de Europees Kampioen zijn van 1976. Na winst in de halve finale 1 – 3 tegen het Nederlands elftal met van Hanegem, Neeskens en Johan Cruijff wint het Tsjecho-Slowaakse elftal in de finale van West Duitsland. Ook Ivo Viktor (zie foto) speelde mee in Hattem en werd nadien verkozen tot de beste doelman van het toernooi.

Het is Antonín Panenka die in de penalty reeks na de 2 – 2 eindstand de laatste en winnende strafschop met een traag stiftje over de Duitse doelman Sepp Maier schiet.

Panenka was in één klap wereldberoemd. Omdat hij de winnende penalty nam, maar vooral door de manier waarop. Vandaag de dag worden gestifte penalty’s nog altijd Panenka’s genoemd. Over de penalty zei Panenka later:

“Ik wist dat als ik zou missen, onze communistische regering zou denken dat het een politiek gebaar was. Dan zou ik misschien eindigen in de uraniummijnen.”

Voor originele beelden en info:

Ivo Viktor