Teleurstellend gelijkspel voor Hattem

Eerder in de maand april wist Hattem thuis nog fors te winnen van BAS. Wellicht dat dit nog in de hoofden speelde bij de mannen want in de uitwedstrijd in Biddinghuizen leek het wel of er sprake was van een stukje onderschatting. BAS daarentegen ging volop voor de winst omdat ze de punten hard nodig hebben om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Hattem wist in de slotminuut evenwel toch nog een punt uit het vuur te slepen.

Instelling te matig

Zoals gezegd moet BAS in de komende weken nog de nodige punten sprokkelen om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Hattem is al zeker van de nacompetitie en kan geen rol meer spelen in de strijd om de titel. Twee ingrediënten waardoor de wedstrijdinstelling bij beide nogal verschilde. De geel-blauwen speelden met een behoorlijk aangepaste opstelling niet onaardig, maar er ging te veel fout; zowel opbouwend als verdedigend. Mede hierdoor kreeg BAS in de eerste helft de nodige kansen. Doelman Stefan de Weerdt moest een paar keer handelend optreden en omdat de voorwaartsen van de thuisploeg het vizier niet op scherp hadden bleef de wedstrijd in evenwicht. Tegen de rust aan werd de wedstrijd bij balbezit van Hattem onderbroken door een blessure bij Hattem. De verwachting was dat Hattem de bal na de scheidsrechtersbal wel terug zou krijgen van BAS, maar dat gebeurde niet. Verdedigend werd hierop niet scherp gereageerd en BAS sneed door de verdediging. Uit een goed terug gelegde pass vanaf de achterlijn was het vervolgens voor Gerwin Schaap een koud kunstje om zijn ploeg op een 1-0 voorsprong te zetten.

(foto vv BAS)

Hattem na rust beter in de wedstrijd

Al snel na de hervatting leek het 1-1 te worden. Vanuit een vrije trap kopte Kevin Isidora in waarna de verdediger van BAS niet kon voorkomen dat de bal tegen de touwen vloog. Grote verbazing bij Hattem toen de scheidsrechter een vlagsignaal van de grensrechter van BAS overnam voor buitenspel. En dat terwijl er al die tijd een speler van BAS op de doellijn stond. Hattem rechtte de rug en na wat tactische aanpassingen en omzettingen hanteerde men een meer opportunistischer spel waarna het de wedstrijd goed onder controle leek te krijgen. Toch bleef het zeker wel oppassen voor de counters van BAS. Met nog een kwartier te gaan weet de ingevallen Yannick Rave de bal bij de vrijstaande Wesley van Winsum te krijgen. Helaas gaat zijn inzet net over het doel. Gaandeweg de wedstrijd gaat bij BAS de trukendoos van tijdrekken open maar krijgt Hattem toch wat ruimte om de gelijkmaker te scoren. Tegen het slot van de wedstrijd constateert de scheidsrechter na een inzet van Hattem vanaf de zijlijn dat een verdediger van BAS de bal met de hand heeft gespeeld en geeft een strafschop. Kevin Isidora weet deze onberispelijk tegen de touwen te jagen.

Toch nog een punt in de tas

Daar waar BAS gedurende de wedstrijd de nodige kansen onbenut laat weet Hattem dan toch nog een puntje mee te snoepen uit Biddinghuizen. Zoals gezegd werd er niet eens zo beroerd gespeeld, maar lag het wellicht toch wat aan de wedstrijdinstelling. Het komt zoals bekend niet allemaal vanzelf. Richting de stadsderby van volgende week zal dit zeker anders gaan en zal er sprake zijn van een gezonde strijd om de volle buit binnen te halen. De aftrap van de stadsderby zal zijn om 18.00. Overigens wordt iedereen verzocht om zoveel als mogelijk met de fiets naar het sportpark te komen.