Verdiende overwinning Hattem op Dieze West

Ondanks een wat mindere periode in april van dit jaar, hebben de geel-blauwen in dit kalenderjaar een mooie reeks neergezet. Op voorhand leek de uitwedstrijd tegen Dieze West een lastige klus te worden gezien de voetballende kwaliteiten van de tegenstander. Door een goede voorbereiding, maar ook een geconcentreerde wedstrijd van het team, heeft het de angel uit het spel van de thuisploeg kunnen halen en een verdiende overwinning behaald. Door dit resultaat en de resultaten op de andere velden is Hattem nu opgeklommen naar de 3e plaats in de rangschikking en heeft het plaatsing voor deelname aan de nacompetitie in eigen hand.

Hattem is geconcentreerd en komt op voorsprong

Al vrij snel in de wedstrijd is de eerste kans voor Dieze West. Vanuit een hoekschop valt de bal pardoes op het achterhoofd van één van de geel-blauwen. De bal schiet daardoor richting Hattem-doel waar doelman Alec van Dijk gelukkig zeer attent is en de bal van de lijn kan tikken. Het zou een opmaat kunnen zijn voor een sprankelende wedstrijd, maar tot aan de drinkpauze halverwege de eerste helft gebeurt er nagenoeg niets. Beide teams zijn afwachtend en creëren geen kansen. Na een half uur spelen is het Felix Besseler die een opbouw in de verdediging van Dieze West doorziet en de bal verovert. Hij ziet Wesley van Winsum gelijk vertrekken en stuurt hem de ruimte achter de Zwolse verdediging in. Alleen voor Dieze West-doelman Bouwman maakt hij geen fout en zet hij met een prachtige schuiver Hattem op voorsprong. Kort daarna wordt Felix Besseler aangespeeld die een vrije doortocht heeft ware het niet dat de grensrechter van Dieze West, naar later bleek onterecht, voor buitenspel vlagt. Het helpt de thuisploeg niet echt veel want 3 minuten na het openingsdoelpunt is het Daan van Enk die een prachtige vrije trap vanaf randje 16 stijf in de kruising jaagt en de stand op 0-2 brengt. Nadat Hattem via Wesley van Winsum en Felix Besseler de kans op 0-3 heeft laten liggen maakt de thuisploeg de aansluitingstreffer. Op randje buitenspel mag Dieze West de aanval afronden en is het Jeffrey de Nooijer die net iets te veel ruimte heeft en Alec van Dijk met een afgemeten schuiver kansloos laat. Toch is het Hattem was nog voor de rust de marge weer op 2 doelpunten verschil zet. Een lange bal van Alec van Dijk zorgt er voor dat Maikel Rave de verdedigers zijn hielen kan laten zien en alleen voor doelman Bouwman maakt hij geen fout. Hij brengt de stand nog voor rust op 1-3.

Doelpunt van Felix Besseler in de maak.

Na rust begint Hattem wat afwachtend, maar hersteld zich snel

De geel-blauwen lijken scherp uit de kleedkamer te komen en hebben via Maikel Rave direct een kans. Helaas schiet de bal net te ver van de voet af waardoor hij de bal aan de doelman moet laten. Hierna is Hattem wat te gemakzuchtig en dat heeft tot gevolg dat Dieze West opnieuw kan scoren. Vanuit een onmogelijke situatie wringt een speler zich langs 2 Hattem-verdedigers, krijgt de bal voor waarbij de Zwollenaren in de kluts de bal tegen de touwen krijgen. Hattem hersteld zich goed en zoekt weer de aanval. Met name in de omschakeling bij balverlies van Dieze West is daar winst te halen en dat leidt ook snel tot een aantal kansen. De voor Maikel Rave ingevallen Sam Broekhuis is dichtbij een treffer. Na een mooie aanval vindt hij echter de doelman op zijn weg. Niet lang daarna wordt een hoekschop van Dieze West goed uitverdedigd door Hattem. Jort Steenman pikt de bal op en schakelt gelijk door naar de vrijstaande Wesley van Winsum. Zoals gezegd is omschakelen niet het sterkste punt bij Dieze West en dat heeft Jort Steenman goed gelezen. Na zijn pass duikt hij direct de vrije ruimte in, wordt door van Winsum aangespeeld en kan zo op de Zwolse doelman aflopen. Felix Besseler sluit goed aan en met een mooi tikkie breed zorgt Steenman er voor dat Besseler de bal simpel in het lege doel kan werken. Kort na dit moment is het opnieuw raak. Dieze West wordt via een mooie aanval zoek gespeeld en is het Sam Broekhuis die met een bekeken schot de 2-5 laat aantekenen. Hierna zijn er meerdere kansen om de voorsprong nog uit te breiden maar alle goede bedoelingen ten spijt; ze eindigen allemaal zonder resultaat. Dat Dieze West vlak voor tijd nog de 3-5 maakt is dan puur voor de statistiek.

Hattem wint en staat na deze ronde op de 3e plek

Het team van Hattem speelde vandaag een prima wedstrijd en wist het de thuisploeg overtuigend te verslaan. Mede hierdoor wist Heerde uiteindelijk later op de dag via een overwinning het kampioenschap voor zich op te eisen waarmee we hen van harte feliciteren. Hattem deed ook goede zaken op de ranglijst, mede door punterverlies van zowel Fc Ommen als Zwolsche Boys. Door de resultaten van deze speelronde klimt Hattem naar de 3e plaats in de rangschikking wat aan het eind van de rit zou betekenen dat het mag deelnemen aan de nacompetitie voor promotie. De komende weken zullen wat dat betreft duidelijkheid geven waarbij voor Hattem op 20 mei a.s. de laatste thuiswedstrijd op het programma staat. Dan ontvangt het Rouveen, momenteel 6 met 3 punten achterstand op Hattem.