Historie vv Hattem

De eerste jaren

De vv Hattem is opgericht op 1 mei 1918. Deze datum is officieel vastgesteld als het begin van georganiseerd voetbal in Hattem. De vv Hattem is ontstaan uit een aantal jongensclubjes, waarvan HVV en VCH per saldo aanspraak kunnen maken op de eer de kern te zijn geweest waaruit de voetbalvereniging Hattem is ontsproten.

Een van de oudste foto’s: Een teamfoto uit 1919

In 1923 behaalde Hattem het eerste kampioenschap en wel van de eerste klasse ncvb. Het promoveerde daarna via beslissingswedstrijden tegen SSC uit Steenwijk naar de vierde klasse. Tot en met de jaren 1927/28 werd daarop drie maal de tweede plaats bezet. Maar toen het publiek het uitblijven van een kampioenschap meer en meer beu werd en weg bleef van de wedstrijden, mede door de concurrentie van ZAC en PEC, kwam er te weinig geld in de kas. Men besloot toen om zich in 1929 terug te trekken uit de nvb, waardoor de reiskosten lager werden.

In 1932 volgde er weer een kampioenschap en werd wederom de stap gemaakt naar de vierde klasse. Het bleef goedgaan met Hattem, want ook in 1936 kon er een kampioenschap gevierd worden. Na beslissingswedstrijd tegen Brink & Orden uit Apeldoorn werd promotie afgedwongen.

De periode na de oorlogsjaren

Tijdens de moeilijke oorlogsjaren wist de club zich zowel sportief als in organisatorisch opzicht goed staande te houden. Na de Tweede Wereldoorlog draait Hattem goed mee in de derde klasse, echter steeds maar weer komt men net iets te kort voor de bovenste plaats. Als het dan eenmaal zover is in 1958, slaagt men er niet in om via de promotiecompetitie de stap naar de tweede klasse te maken. Dit lukt wel in 1962. De allerlaatste wedstrijd in de promotiecompetitie uit tegen de Treffers uit Groesbeek weet men met 2-1 te winnen en het tweede klasserschap is een feit.

Kampioenselftal 1961-1962. Voor de eerste keer naar de 2e klasse

Verhuizing naar het Achterveen

Na een aantal jaren met wat wisselende prestaties volgt in 1967 degradatie naar de derde klasse en dat nog wel in het jaar van de verhuizing naar het prachtige sportpark het Achterveen.

Hattem – Epe in 1967 laatste wedstrijd in de competitie met zo’n 6000 toeschouwers

Na het gereedkomen van de tribune in het najaar van 1970, pakt Hattem in 1971 weer de titel en volgt promotie naar de tweede klasse.

De nieuwe tribune met de bouwploeg

Bloeiperiode

Hierna volgt er een periode van bloei voor de vv Hattem. Het clubhuis kwam gereed, terwijl er in die jaren ook een lichtinstallatie werd geplaatst. Onder leiding van trainer Jan Fiechter klom Hattem naar de top van het vaderlandse amateurvoetbal. Ook moest Hattem in die tijd een paar jeugdige talenten laten gaan naar het betaalde voetbal. Zo vond Harry Roseboom midden jaren zeventig onderdak bij Go Ahead Eagles en later bij FC Groningen en verdween Alex Booy eind jaren zeventig naar PEC Zwolle en kwam hij later ook nog uit voor Heracles.

Ondanks het wegvallen van deze talenten, kon Hattem in 1980 het kampioenschap van de eerste klasse vieren, overigens met de inmiddels weer teruggekeerde Harry Roseboom in de gelederen, en volgde promotie naar de hoofdklasse.

De jaren 80 en 90

Na een eenjarig verblijf in de hoofdklasse zakte de vereniging langzaam terug naar het niveau van het seizoen 1935/36, de vierde klasse. Slechts in 1988 was er nog even een opleving met een kampioenschap van de derde klasse. Vanaf 1992, het jaar dat men naar de vierde klasse degradeerde, was er toch weer een stijgende lijn te bespeuren. In 1994 en 1997 kon er onder leiding van trainer Jan Liefting een promotie gevierd worden.

De jaren na de eeuwwisseling

In het seizoen 2001-2002 kwam Hattem voor het 5e achtereenvolgende seizoen uit in de 2e klasse. Echter, aan het einde van het seizoen volgde degradatie na nacompetitie wedstrijden tegen Losser. Thuis werd met 2-3 verloren en uit werd met 1-2 gewonnen. Na het nemen van strafschoppen, trok Hattem aan het kortste eind. Twee jaar later volgde er opnieuw een degradatie en wederom na een beslissingswedstrijd. Dit keer bleek Lemelerveld met 3-1 te sterk. En op het seizoen 2004-2005 zal men helemaal niet graag terug willen blikken, want op de laatste wedstrijddag volgde er opnieuw degradatie. De degradatie kon een jaar later alweer rechtgezet worden, want na een 3e plaats in de competitie mocht Hattem zich opmaken voor de nacompetitie. Daarin wist men Reaal Dronten en sv Raalte van zich af te schudden en was promotie naar de 4e klasse een feit.

Van zondag naar zaterdag

Met ingang van het seizoen 2013-2014 komende de hoogste senioren team echter niet langer uit op de zondag maar op de zaterdag. Sinds de promotie in het seizoen 2014-2015 komt vv Hattem uit in de derde klasse.